Friday 9 November 2018

PETAI TUMIS DENGAN IKAN BILIS

Petai Tumis Ikan Bilis....
Pic by wasap ....
Mak aku nak bagitau mak aku nak bagitau tengah makan nasi..
Lauk Petai Tumis Ikan Bilis...
Actually mak aku nak tanya aku dah bertolak balik ke belum..
Hahaha....
Hari Rabu kan  seharian aku kat Sunway Lagoon..
Keluar pukul 6.30 pagi..
Balik dah maghrib...
Cuti tambahan Deepavali yang sepatutnya hari Selasa sahaja...
Selasa jer Public Holiday..
Tapi sekolah aku & kebanyakan sekolah lain pun  cuti sampai Rabu..
So...dah lama plan..
Dah lama beli tiket online nak gi Sunway Lagoon...
Haaa...betul2 beraya kat Sunway Lagoon..
Dari awal pagi sampai maghrib baru balik..!
Kalah orang yang sambut Deepavali...
Actually kakak Auni cakap kena bertolah awal pagi sebab traffic xleh nk jangka..
Hari Rabu ka hari kerja ..
Sebab tu sengaja pilih Rabu .
Sekolah jer cuti..so mesti studeng jer yang ramai gi..
Pagi mak aku bekalkan Bubur Nasi untuk sarapan aku..
Auni kata nak goreng nugget untuk bekal sarapan masa otw
Kat Sunway tu aku x beli makanan pun sebab nak jimat...
Alasan aku batuk xleh makan makanan luar...
Hahaha....sebenarnya bak jimat duit..
Makanan bapak mahal kan dalam tu..
Tissu pun sib baik jer abang yang jaga gate tu pejam mata lepaskan aku bawa 1 pack sebab aku selesema..
Kawan dia dah sound..tp abang yang baik hati tu cakap dia kesian kat aku sebab tissu dalam tu nanti mahal..
Alhamdulillah...Moga Allah rahmati bro yang baik hati tu...!

Ops.....mak aku makan apa ...?

Mak aku cakap makan  Petai Tumis Ikan Bilis  ni
Plus ulam2 fresh...
Mak aku kata makan sorang2 lauk ni
Untuk abang mak aku kata dah belikan bungkus  Nasi Lemak Ayam Goreng
Abang mana makan petai dan ikan bilis ni
Mmm...aku memang terliur la tengok laul ni sebab kan tengah laparrrrrr...
Makan Bubur Nasi yang mak aku bekalkan untuk sarapan jer sejak pagi..
Dah main air sejuk2 lagi la lapar...
Bukan aku x bawa duit..
Tapi aku sayang duit..
Hahaha...rasa x berbaloi nak beli maknan.biasa2 tapi mahal.harganya...
Lagipun dah kalau keluar aku memang akan spend duit lebih yang memang aku xkan belanja..
Mak aku pesan kalau nak gi mana2 biasakan asa spend duit lebih
Sebab kita x tahu apa akan berlaku..
Takut2 ada kecemasan yang kita nak.kena guna duit..
Kira Expect The Unexpected la...

Teliur wei nampak pic mak aku tengah makan...
Huhuhu..baru tahu macamana rasanya lapar..
Tapi mak aku cakap aku x boleh makan sebab petai akan tambah batuk lagi..
Arghhh....laparrr
Sib baik sampai jer umah..
Abang cakap abang nak gi Pasar Malam..
Sebab mak aku masak petai tumis ikan bilis jer untuk dinner..
Heee...paw abang la minta abang belanja Chicken Chop..
Abang  belanja Chicken Chop.
Alhamdulillah....
Tapi Petai Tumis aku tetap teringin .
Mak aku cakap nanti dah baik batuk boleh masak lagi & boleh la aku makan..
Sedap ker...?
Mak aku cakap sedap giler..!!!
Huwaaaaa........!!!!!!


PETAI TUMIS IKAN BILIS
2 papan petai
1/2 cawan ikan bilis bersih
5 cili padi merah
1 bawang holland
1 buah tomato hijau
1/2 sudu teh garam
1/2 sudu teh gula
minyak

1. Petai dihiris tebal.
2. Goreng ikan bilis hingga garing
3. Kurangkan sikit minyak dari gorengan dan tumis bawang holland hiris dan cili padi hiris
4. Masukkan tomato hiris dan petai
5. Tambah ikan bilis, garam dan gula..
6. Kacau dan matikan api...









5 comments:

  1. Tidy tak boleh bawa masuk.? Dasat.. patut Kaya giler.. sini takde pun check block añd barred customer bawa bekal etc.. melampau..

    Chicken chop tak minyak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yuppp..tisu pun x boley...Memang dorang check bag..Huhuhu...Kawan kita lagi la..orang dh cakao x boley bw masuk makanan...dia gi beli 100 plus...sampai gate staff dia cakap kena minum habis dulu br boleh masuk..
      Hahahaha...air gas kot nak minum habis pagi2 buta...lastly sedekah la kat cik tong..nk wat camaner tempat tu dorang punya..dah nak masuk jugak....huhu

      Delete
  2. Should boycott this place.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeee....dah dorang punya tempat kan..huhuhu

      Delete