Friday 30 November 2018

MASAK LEMAK CILI API PERIA DENGAN SARDIN

Masak Lemak cili Api Sardin Dengan Cili Api
Lauk lunch semalam
Haaaa...sis nor ...
Ni la Peria separuh yang kiter cakap mak kiter dah masak tu
hahaaaaaaaaa...Masak lemak Cili Api is my fav



Masak Lemak cili Api Peria Dengan Sardin
Aku tak makan la peria tu
Tapi mak aku ada campurkan juga Ubi Kentang untuk aku ngan abang yang x makan peria
Heeee.....dah la masak ngan sardin kan
Letak lak peria
Kalau xde kentang memang aku ngan abang makan kuah jer la
Ni dah ada kentang
Makan la ngan kenatng
Mmmmm.....sedappppppp


MAsak Lemak peria Dengan Sardin
APtutnya letak nama Masak Lemak Peria,Kentang dan Srdin
Heeeee



Aku suka sangat Masak Lemak cili Api
Lemak..masin.masam..pedas...
Sedapppppppp


MASAK LEMAK PERIA DENAGN SARDIN
1 tin kecil sardi
1/2 peria kambas
2 biji kentang
1 asam keping
1 sudu garam
1 batang serai
1 kotak kecil santan

Bahan tumbuk 
15 cili padi merah- cili Bangladesh
1/2 bawang besar
3 bawang putih
1 ketul kecik kunyit
(boleh ganti 1 sudu teh erbuk kunyit)

1. Masukkan bahan tumbuk,kentang ,serai dan 4 cawan air dalam kuali.Masak hingga kentang empuk
2. Masukkan asam keping,garam dan peria.Masak hingga peria lembut
3. Tambahkan sardin bersama sosnya
4. Tambah santan kotak dan biar mendidih sekejap
5. Sesuaikan rasanya & siap

 
Pagi-pagi lagi mak aku dah ready bahan nak masak
Aku pun siap awal juga sebab nak aikut mak aku
Nak tolong mak aku buat kerja

Bahan untuk tumbuk
Kena + kunyit segar atau serbuk kunyit juga



Cili Api yang dah kecut
Tapi mak aku cakap masih elok dan boleh guna



Peria KAmbas dibelah dan buang bijinya
Potong tebal


Masak mabahan tumbuk,serai dan kentang hingga kentang empuk
Kemudian tambah asam keping dan peria



Bila peria lembut baru masukkan santan dan masak hingg pekat


Sesuaikan rasa...
Taraaaaa...dah siap..
Ok,,,bye

3 comments:

  1. Kalau ada kkan fresh pun sedap. Nak sedap lagi tambah petai dalam sayur peria.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeee....kalau ayam kiter lagi suka..
      Tapi peria tu tak la..heee

      Delete