Sunday 11 November 2018

PULUT AYAM vs PULUT IKAN

Pulut Ayam Panas- panas
Kopo O Panas - panas
Rasa sedap hati puas
Makan lah lekas...



Pulut Ayam untuk sarapan pagi
Pulut ayam ni salah satu Thai Steet Food
Tapi kalau sekarang kat Malaysia pun banyak dah
Dolu selalu beli waktu petang kat depat gate Kuaters Polis tu
Tapi sejak DBKL dah upgtade tepi jalan semua dah xde lagi dah gerai2 makanan
Jalan dah cantik penuh pokok bunga..


Pulut Ayam ni antara makanan yang selalu sangat mak aku masak
Tapi  Pulut Ayam versi mak aku la...
Kalau Thai Pulut Ayam ada sos manis buat cicah ayam goreng tu
Tapi memang kitorang x makan pun sos tu
Sebab rasa macam x kena selera lak sebab rasa manis tu nak makan ngan ayam goreng
Tapi kadang cicah gak ngan sos dia..
Walaupun x suka kena cicah gak sebab kalau taj..
Macam mana nak bgtau rasa dia yang dah cakap x kena tadi tu
Hahahaha....


 Pulut Ayam walaupun sempoi tapi aku rasa cukup sedap
Just Pulut Kukus
Ayam Goreng panas2
Kalu suka cicah sos manis macam Thai Chilly Sauce tu
Haaaa....yang wajib ada ...
Bawang Goreng Rangup....


 Haaa...kalau mak aku masak Pulut Ayam..
Bawang Goreng Rangup mesti kena homemade tau..!
Baru la AUMmmm....!!!!
Kalau yang beli ada yang sedap dan ada yang kureng
Kalau mak aku buat memang fresh
& Sedapppp.....
Rahsianya...?
Mak aku cakap wajib guna bawang merah kecik
(shalot) jangan guna onion...
Kena hiria nipis2 dan ....gaul dengaan sikit garam dan sikit tepung gandum..
Goreng samoai garing dan rangup..
Mmmm....harummmmmmm bau ..!!!!!
Kalau mak aku buat bawang goreng mesti aku tingat Kuih Qasidah..
Tau Kuih Qasidah...?
Dah banyak kali dah pos kuih tu..
Antaranya  KUIH QASIDAH UTARA kat sini.......



Ni palk Pulut Ikan....
Mak aku nyer...
Mak aku cakap ni Ikan Lengat Goreng a.k.a Ikan Rebus Goreng.
Kata mak aku dolu2 nenek selalu masak pulut makan ngan kelapa dan ikan lengat goreng dan ikan masin
Tapi xde lah Pulut Ayam.
Mak aku cakap sebab kalau sembelih ayam atau beli ayam nenek akan masak jadi lauk berkuah dan makan ngan Nasi Putih...
Kalau nak makan ngan pulut plak biasanya nenak akam masak jadi Kari Ayam Kerisik
Mak aku cakap dolu2 xdelah ayam nak diratah2
Semua dijadikan lauk...
Even usu ayam pun mak aku cakao nenek akan proses jadi lauk..
Uihhhhh......xkan lak...?
Yer mak aku cakap mak aku juga sekolah rendah lagi nenek dah ajar cara proses nak cabut bulu ayam..potong ayam termasuk proses cuci usus ayam untuk dijadikan lauk...
Mak aku cakap sedap...!
Mmmmm......no komen..
Untuk masak Pulut Ayam versi mak aku dah banyak lali pos..
Just share 1 likn
PULUT AYAM CNY kat sini...



Mak aku goreng beberapa ketul ayam.untuk aku ngan abang
3 ketul Ikan Rebus Goreng Garinv
Sebekas besar Homemade Bawang Goreng Rangup...
Ok..bye

No comments:

Post a Comment