Saturday, 10 December 2016

RESEPI TORTILLA BUATAN SENDIRI

 Dah beberapa hari aku minta mak aku buatkan Tortilla..
Dulu mak aku selalu buatkan tortilla untuk sarapan dan Bekal Ke sekolah..
Kadang mak aku buat sendiri tortilla tu..
Kadang beli yang readymade...
Inti jer buat sendiri..
Tortilla dah la sedap..
Senang nak bawa bekal..
Senang juga nak sarapan dalam keter & senang nak makan waktu rehat..

Bangun jer pagi tadi tengok mak aku kuarkan tepung..
Ingatkan nak buat Cucur Jagung lagiii..hehehe
Bila tanya mak aku kata nak buat tortilla..
Yesss..!!!!
Let's Cook..!!!
Hee...macam la aku nak masak..
Tengok jer..
Sebab x sabar nak makan tortilla
Sebab dah lama juga x buat mak aku kata kena google semula resepinya..
Lagipun mak aku cakap ni kan makanan mexico..bukan kita makan hari2..so x ingat dah resepinya...


Ni yang aku amik dari screenshort kt h/phone mak aku ..fb mamak haji..
Laaa...aku ingatkan dari fb Jamie's Oliver ker..
heeee..
3 cawan tepung...
2 sudu baking powder
1 sudu kecik garam
2 sudu minyak
11/4 cawan air panas

Tapi mak aku cakap ..mak aku alter sikit..
gantikan 1 cawan tepung tu dengan tepung capatti...
So, sukatannya 2 cawan tepung gandum +1 cawan tepung capatti

Gaul tepung ..baking powder..garam..minyak..dan tuang air panas sedikit demi sedikit dan uli hingga lembut macam uli nak buat roti..

Bulat2kan 12 biji

Tutup dengan kitchen towel & biar 15 minit


Gelekkan setiap bebola secara nembulat hingga menjadi nipis ..Mak aku cakap guna hujung roller gelek dari tepi sambil pusing..macan benggali gelek capati..
mmmm... yg ni aku memang x faham..
Tapi seronok tengok mak aku gelek2 tepung tu..
Mak aku suruh aku try..
Mmmm..Terima Kasih jer lahhh...
Aku belum rajin

Buat hingga habis semuanya..


Panaskan kuali tanpa minyak & masukkan sekeping tortilla yang dah digelek

Bila nampak gelembung2 udara tu...
terus terbalikkan sebelah lagi

Masak sekejap sahaja setiap permukaan  tortilla tu..bila nampak kesan terbakar dah boleh angkat

 Dah siap homemade tortilla .

 Sentiasa tutup dengan kitchen towel supaya tortilla sentiasa lembab
Jika terdedah lama2 tortila akan keras dan mudah pecah bila dilipat atau gulung


Sebab dah x sabar dah nak makan   .aku terus amim sekeping dan letak daun salad yang dah dibasuh & lap kering..picit sikit mayonis

 Letak chicken slice . & gulung..
mmmm...xleh nak snap sebab mak aku tgh masak tortilla tu lagi..mak aku cakap xleh tinggal nanti hangus sebab tortilla cepat masak cepat hangus kalau lambat terbalikkan dia..

 Amik kitchen towel...wrapkan tortilla supaya senang nk pegang &nampak cantik..

 Ciapppp
Nyum..nyum...nyum...
Tapi tu tangan mak aku yang tengah makan
Tangan aku kurus la sikit..hew..hew..hew
xkan nak makan sorang..
Kakak yang belum mandi xyah makan lagi...
hihihi


No comments:

Post a Comment