Friday, 2 December 2016

JAMU KUNYIT


 Ibu..ibu..bapak-bapak..
Sudi mampir...
Ayuh rasain secangkir jamu kuyittt...!
Hehehr...jangan marah sama aku ya...
Sebenarnys..
Mak aku tengah paksa aku minum Jamu Kunyit..!
Aduh.....


Jamu Kunyit...
Fresh sbb mak aku baru jer siap buat Jamu Kunyit...
Tapi yang x bestnya....
Aku dipaksa minum...
Kata mak aku remaja macam aku
Elok minum sebulan sekali
Setiap kali lepas habis. . h**d
Huhuhuhu....


Jamu Kunyit the making...
Kunyit...halia...manjakani...asam jawa..
gula melaka..garam..air...
Semua bahan tu aku kenal kecuali buah 3 biji tu. .
Mak aku cakap tu buah manjakani. .
Mmmm. . . naper sebelum ni aku x pernah tengok pun buah ni maaa mak aku buat jamu. .
Mmm. . . mam aku kata selalunya mak aku guna temu kunci
Ala . . . . temu kunci tu boleh tengok dalam entri"Home Jamu"
Tapi mak aku kata tadi kat pasar xde stok temu kunci. .
So, ganti manjakani. . .
Mmmmm. . . whatever lah. .
Sebab mak aku yang banyak nak minum. . .
Aku x suka jamu. .
Bau dia & rasa dia. . .
Mmmmm. . .
Camanerlah mak aku boleh cakap jamu ni sedap. . .
Hadoiiii. . . .

JAMU KUNYIT 
1 ketul ibu kunyit
1 ketul halia
3 biji manjakani
1 ketul kecil garam kasar
1/4 gula melaka
1 sudu asam jawa
4 cawan air

1.  Kupas kulit kunyit & halia & hiris
2.  Rebus kunyit hiris, halia hiris & buah manjakani berasama 2 cawwn air hingga mendidih & buah manjakani lembut
3.  Biar sejuk & blend hingga halus & tapis
4.  Bancuh asam jawa & campur bersama air tapisan bahan rebus tadi. .
5.  Tambah gula melaka & garam & rebus semula hingga kuantitinya sedikit berkurangan.
6.  Biar suam sebelum diminum

Bakinya boleh disimpan dalam peti sejuk @ dipanaskan semula. .
Minum 1/2 gelas  hanya 3 hari pada waktu pagi. .
Jika disimpan dalam peti ais jangan lebih seminggu. .

Untuk bulan berikutnya buat semula yang baru & minum 3 hari sahaja selepas habis period

Itu pesan mak aku. .
Tapi aku minum sekali jer. .
Hihihi. . .
Itupun seteguk jer. .
Hehehe. .


 Ibu Kunyit. . .
Ibu kunyit tu yang bersambung terus dengan batang pokok kunyit & lebih besar dari tunas-tunas kunyit sekelilingnya. .

Buah manjakani. .
Rasanya tersangat kelat. .
Boleh beli dikedai @ supermarket bahagian rempah ratus. .

JAMU KUNCI BOLEH TENGOK SINI....

No comments:

Post a Comment