Monday, 5 December 2016

PULUT AYAM SEMPOI YANG TAK PERNAH JEMU

Pulut lagiiiii...
Kat umah aku ni pulut dah macam makan nasi..
Dalan sebulan berkali2 makan pulut..
Cuma kadang tu malas nak amik pic sebab benda yang sama berulang..
Tapi time rajin camni snap juga..
Kalau snap pic yang dalam pinggan kemas sikit aku buat la entri .
Kalau pakat amik pinggan cedok dari periuk ..
mmmm.. cam x senonoh..
Tapi bnyk kali juga aku terus snap pic dari dalam periuk @kuali jer
Lagi x senonoh..
Kata mak aku kalau zaman dolu buat kerja camtu xde orang nak amik buat menantu..
Owh...So Scaryyyyy...
Tapi anak dara zaman sekarang lagi x senonoh kot...
Makan mee dalam kuali wokvtu..
makan nadi ayam claypot ...
Hihihihi...

Hmm..Pulut Ayam ni versi sempoi..
Kalau versi Thai tu Ayamnya diletak rempah & pewarna merah..
Ni versi mak aku..ayam gaul garam kunyit & goreng  garinggggg
Pulut tu sama jer versi Thai..pulut kukus kosong tabur bawang goreng ranguppppp
Haaa  hommade bawang goreng
Ayam tu versi Thai cicah ngan Sos Cili Manis mcam sos cicah keropok lekot tu..
Rasa sama jer ngan Thai Cili Sos tapi cair sikit..


Pulut Ayam ni antara makanan popular jat umah aku .
Haaa...bukan kat Thailand jer popular tau..
Kat umah aku pun sama. .
Apernah baca kat majalah... orang Thailand cantik2 sebab suka .akan pulut..
Tapi aku ni makan pulut dah berlori ...
Hihihi..
Nenek cakap dolu2 nenek moyang nenek asal dari Patani Thailand..
tapi dulu nenek x panggil Thailand..
Nenek selalu sebut Negeti Siam..
Haaaa...tu nama lama bg Thailand..
Macam Malaysi la..
Dulu nama Tanah Melayu..
Singapura asalnya nama Temasik..
Haaa.. macam bagus Sejarah jer..
Heeeee

Pulut Kukus in the making...
Kukus guna rice cooker...
Mak aku cakap ni 1/2 kg pulut..
Haaaa...selesai we all 3 orang makan...
Kalau kahwin ngan tokey pulut  .
Gulung tikar tokey tuh...
Kah..kah..kah..

Mak aku kata sebab guna pulut biasa..
Warnanya agak kuning..
Selalu guna Pulut Susu or Pulut Nyonya warnanya putih berkilat..
Camaner aku tau..??
Heee..aku kan tukang pilih barang & tukang tolak trolly time beli barang dapur..
Heee...
Sambil pilih barang sambil mak aku citer pasal barang yang dibeli ..
Jenis2 beras. rempah ratus...ulam.....seafood..Susu....minyak tepung bagai tu ada macam2 jenis dah yang aku kenal..
Ops.. nak makan Pulut Ayam dulu...


No comments:

Post a Comment