Friday, 23 December 2016

CEKODOK PISANG BULAT-BULAT


Cekodok Pisang Bulat-bulat..
Haaa...ada ke cekodok segi 4..
Mmm...mungkin ada..
Tapi kalau cekodok mak aku buat memang bolat-bolat..
Kalau cikgu BM aku baca ejaan ni sah2 kena leter 3h 2m ni...
Alaaaa...kalau dalam BM nanti aku tulis lah bulat-bulat...


Tu air kakak..
Stok Tamar Cocoa dah habis..
Kakak xnak teh..kopi..susu..
Aku minum susu kotak jer..
Mak aku kalau buat Cekodok Pisang mesti bulat..
Tapi kalau aku ngan kakak buat mesti jadi tanduk2..
Mmmm..kalau kakak buat lagilah banyak tanduk dah macam tanduk rusa bercabang2..
Mak aku cakap kalau nak bagi bolat macam mak aku buat tu kenalah jemput2 adunan guna 5 jari..
Kalau sayang jari takut comot memang xdapat cekodoks bolats la..
Kadang mak aku dah buat siap2 tepung cekodok pisang tu simpan kat peti ais .suruh aku or kakak goreng sendiri kalau nak makan..
Selalunya mak aku buat cenggitu kalau mak aku ada kursus or mak aku ada agenda nak kuar balik lambat...
Kalau kena goreng sendiri..
Mmm..aku lebih rela makan cekodok bertanduk sebab aku memang akan guna sudu untuk cedok adunan tepung pisang tu..
Aku dah cuba guna jari dah..
Tapi dia tetap xmo jadi bolat..
Dah la gayat masa nak letakkan tepung cekodok tu dalam minyak..
Mak aku cakap tu bukan gayat...Tu "seriau"
Kalau gayat tu macam duduk tempat tinggi takut tengok kat bawah..
mmmm...yer lah..
Minyak tu panas do..!!!
Buat terkena jari I yang cantik ni..
Haaaa....kurang hantaran nanti..
Hihihihi..



Cekodok ni juga untuk kakak bawa bekal..
Cekodok pisang memang favourite kakak..
Bekal cekodok pisang & air kosong jer


CEKODOK PISANG BULAT2..mak aku

5 biji pisang emas-
(jadikan 1 cawan pisang lenyek)
2 cawan tepung gandum
1 sudu besar butter/ marjerin
1/4 sudu teh garam
1/2 sudu teh bikarbonat of soda
Minyam untuk goreng

1. Lenyek pisang hingga halus berkrim
2. Tambah garam,soda,butter dan gaul rata.
3. Masuk tepung sedikit demi sedikit hingga mendapat adunan yang lembut TAPI bukan lembik.
***Adunan hendaklah kental supaya tidak terlalu menyerap minyak bila digoreng
4. Panaskan minyak dan jemputkan menjadi bulat2 dan goreng sambil dibalik2kan hingga garing


Minggu ni jer kakak boleh bawa bekas tupperware pink  aku ni..
Minggu depan aku dah sekolah..
Kakak kna bawa bekas lain..
Ni aku nyerrrr

No comments:

Post a Comment