Friday, 9 December 2016

KARI KEPALA SALMON

Kari Kepala Salmon lagiiiii
We're not Norwaygian
But we like Salmon..
Salmon Steak..Salmon Curry..Fried Salmon..Grill..
Yummy...
We love Scandinavian Food..


Menjeling..menjeling ku bertententang...
Mata kita saling memandang....
Hahaha...tu lagu Dato' Siti ngan Sm Salim..
Tapi aku nyanyi lagu tu sebab tengok lah mata Salmon tu..!!
Macam dok jeling kat aku....
Heeeee...dia macam tau yang matanya dah jadi favourite aku..
Dolu aku hanya makan isi salmon..
Kepalanya memang aku x  makan
Mak aku pun cakap x elok makan kepala ikan..nanti mudah lupa..
Tapi bila tengok mak aku selalu feel makan mata salmon tu .
Aku minta sikit..
Ya Allah..sedap do..!!
Lemak berkrim..
Sejak tu aku memang suka mata salmon..
Lagi 1..aku suka isi pipi salmon.
Ni pun mak aku juga yang ajar aku makan..
Isi pipi salmon tu sikit jer ..
TAPI....
Rasa di  memang Seng Heng..Beza...memang berbeza..
Dia punya isi pipi tu macam fiber tali...
Haaa...x caya cer korek isi pipi salmon..
Tapi 2 bahagian tu je aku makan kat kepala salmon..
Lain2 yang mak aku selalu sedt sampai bunyi macam sedut siput tu...
Haaaa...aku belum bran.


Ni la kepala salmon yang dah ready nak dimasak kari tu..
Bila tengok kepala salmon mestivingat pakcik yang x lalu nak makan salmon sebab pakcik kata tengok kay Nat Goe Wild tu geli tengok ikan tu..
Achik memang dah makan...nenek pun x suka..



Kalau masak kari..
nesti mak aku akan goreng ikan masin..
xpun goreng ikan pekasam..
pastu sambal blacan & ulam...
Memang heavant lar..kih..kih..kih

Sepinggan Nasi Putih..bubuh kuah banyak2..ikan masin silit...ulam & sambal belacan...
pergh..!!

Tapi bila tanya mak aku yang bulat2 hijau tu apa?
Mak aku cakap Terung Pipit..
Alamaks...!!!
Aku ceduk dah la banyak..sebab ingat telur ikan..
Hhuhuhu...Tipah Tertipulah sudaaaa!!!
Kata mak aku salmon tu mana la ada telur..
Kalau adapun mahal la telur salmon sebab orang selalu guna untuk letak atas sushi jer..
Laaa ..mana la tauuuuu...ingat tu telur ikan tembakul kerrrrr...
mmmm...patut la warna dia lainnn..
Akhirnya pinggan nasi tu aku bagi mak aku..
Aku amik pinggan lain..bubuh nasi semula..isi kuah..isi ikan salmon..tuang kicap sikit..
Hmmm...feel la konon makan Nasi Kandaq..
Siyes sedappppp...

KARI KEPALA SALMON TERUNG PIPIT
1/2 kepala salmon + isi -potong
1cawan terung pipit
1 pkt kecil(2sudu) rempah kari ikan
2 cawan santan cair
1sudu  pes asam jawa
garam
4 sudu minyak

 bahan tumis:
2 bawang putih diracik
2 bawang merah dihiris
1 sudu teh halba campur
1 pelepah daun kari

1. Panas minyak n tumis bahan tumis
2. Masukkan rempah kari yang dibancuh dengan 1/2 cawan air.
3. Biar naik minyak baru masukkan ikan dan terung pipit
3. Masukkan santan biar mendidih dan ikan masak.
4. Masuk asam jawa dan garan serta sesuaikan rasanya..

No comments:

Post a Comment