Saturday, 3 December 2016

LEMPENG CAIR. DAN CERITANYA...

Lempeng Cair Cicah Asam Pedas..
Kenapa lempeng cair?
Lempeng jer x boleh ke?
Panggil Lempeng Cair sebab lempeng ada banyak jenis.
Ada Lempeng Kelapa..Lempeng Ubi..Lempeng Pisang...Lempengku Hangus..hihihi
So yang ni dipanggil Lempeng Cair sebab adunan tepungnya kosong dan cair..

Kata mak aku kat kampung nenek Lempeng Cair ni dipanggil "dadar"
Mmm...sebab macam telur dadar kot..
Tapi mak aku kata dadar tu ialah proses masak meratakan adunan cair dipermukaan kuali ..
Mendadar Telur..
Mendadar Tepung..
Ooooo ...xtau la dalam Kamus Dewan ada ke x..
Nanti lah aku tengok lain kali..


Kata mak aku..Lempeng ni ada ceritanya..
Hehehe..mak aku kan rajin bercerita..
So,dengar jer lah....

According my mom...
Kalau kat kampung nenek kuih dadar a.k.a Lempeng Cair ni bukan makanan yang dimakan pada hari biasa..
Kalau hari biasa hanya ada lempeng kelapa..lempeng pisang dan lempeng kosong yang tebal dan garing
Ada lagi satu yang hampir sana dipanggil ROTI KERCA..kuih dadar kosong ni digulung dan digunting macam rupa laksam..
Tapi dimakan dengan kari ayam..
Ada entri tu dalam entri Ramadhan 2014..
KAT SINI...

Kalau Lempeng cair yang dipanggil Dadar tu hanya dibuat pada majlis tertentu..
Contohnya Majlis Cukur Jambul
Dadar kosong tu akan disediakan bersama bertih padi pulut.
Selepas mencukur rambut babby ..kuih dadar dan bertih padi pulut akan dijamu kepada kanak-kanak yang datang..
Mak aku kata ada yang sekadat potong jambul sendiri2 & x buat majlis..
So..kuih dadar dan bertih tu akan dijamu kepada kanak2 yang bermain disekitar..
Mak aku citer lagi kalau ada orang buat cukur jambul babby ..dapat makan lempeng bersama bertih padi pulut dah cukup sedap..
Aduhhh...aku can't imagine lar...

Hmmmmm...
Masa cukur jambul aku agak2 mak aku buat tak kuih dadar bertih padi tu..
Haaa..mak aku kata mana ada...
Tu citer zaman mak aku kanak2..
Zaman aku mak aku cakap nenek buat Majlis Berendoi lagiii...
Berendoi tu tau tak..?
Ops...cukup-cukup...
Nanti lain kali citer lagi. .
Dah penat nak tulis..


Lempeng Cair ni malam semalam nyer..
Cicah kuah asam pedas..
Asam pedas ikan mak aku masak sama ngan masak Sayur Pucuk Ubi Tumbuk tu..
Tapi aku just tulis pasal sayur pucuk ubi tumbuk sebab asam padas dah banyak kali tulis..
Sedap la  Lempeng Cair ni walaupun simple..
Selalu mak aku buat aku x minat nak makan.
Aku lebih rela makan roti.
Tapi malam ni rasa nak makan
Lepas sekeping..sekeping aku makan..
Kakak lagi lar..
Kakak tu peminat Tempe & Asam Pedas
Kakak tu kan dah 3 tahun jadi rakyat Johor..
Orang buat sarapan or minum petang..
We all buat makan malam..
Ok jer...xder sapa nak marah..

LEMPENG CAIR..
2 cawan tepung gandum
3 1/2cawan air
1 telur
sikit garam
2 sudu minyak
sikit minyak lagi untuk sapu kuali

1. Blend semua bahan tu hingga berkrim
2. Jika guna kuali biasa sapu sikit minyak & dadarkan kuih sesenduk demivsesenduk..
3.Jika guna pan..just sapu minyak sekali sahaja masa dadar pertama..
4. Buat hingga selesai  & boleh hidang dengan sambal tu mis..asam pedas or kari



No comments:

Post a Comment