Sunday 25 December 2016

KERABU ULAM

Kerabu Ulam...
Sebab guna banyak jenis ulam..

Kerabu2 ni memang favourite mak aku..
favourite nenek...kakak...& juga aku..
Tapi x semua kerabu aku suka..
Kalau kerabu perut lembu..buah bekka yang pelik2 tu aku can not go...
Kalau kerabu macam ulam ni aku suka..


Mak aku cakap Kerabu Ulam ni guna 4 jenis ulam..
-Pucuk Selom 5 pokok
-Daun Kaduk  10 helai
-Daun Tenggek Burung 5 tangkai
-Kacang Panjang - 5 urat

Bahan Lain:
1/2 bawang besar hiris
1biji limau nipis
(tapi yang ni guna 1/2 bj limau purut)
2 sudu sambal belacan
1 ekor ikan rebus ambil isi
1/2 cawan kelapa parut putih
garam dan sedikit gula

Semua ulam adalah mentah ..disusun dan dihiris halus2..
Ikan diambil isi..
Gaulkan semua bahan dan sesuaikan rasanya...


Terus hidang..
Mak aku cakap kerabu ini x boleh simpan lama sebab guna kelapa mentah..
Alaaa...memang x tahan lama pun..
Sebab kejap jer habis....!!!
Hehehe...

No comments:

Post a Comment