Wednesday, 7 December 2016

CARA MASAK MEE MAGGI GORENG- BEKAL KAKAK

Oi Nasi Goreng ...
Oi Bubur Kacang..
Oi Rojak...
Oi Mee Siam..!!
Haaa..ni bukan Mee Siam .
Tapi ni Mee Maggi Goreng..

Baru semalam dengar tu dalam citer Labu Labi..
Ala Labu Labi si Tukang Masak yang berangan nak kahwin ngan Manisah anak Hj Bakhil tu
Aku suka sangat tengok citer2 P.Ramlee..
Kalau kat Astro tu ada citer P.Ramlee..
Memang aku x miss ar..
Jangan time tu juga ada Running Man sudahhh..!!
Alaaa...xper Running Man ada ulangan..
Aku x rela lepas citer P.Ramlee..
Tengoklah berpuluh kali pun..
Yang lawak tetap lawak..
Dah tau ending pun  ..nakkk juga tengok..
X jemu2..
Macam makan maggi juga..
X jemu2...hihihi



Tapi ni Mee Maggi Bekal kakak..
Hari2 kakak nak bawa bekal..
Tapi xnak bawa nasi..
So..hari ni kakak bawa bekal Mee Maggi Goreng..


Mak aku juga yang masak..bukan aku..bukan juga kakak...
Sebungkus jer...
Aku x teringin pun nak makan mee ni..
Sebab baru baru sudah minum susu .
Kenyang do..
Tahun ni mak aku dah jarang masak bekal untuk aku..
Dolu masa ada abang ngan kakak ..hari2 bawa bekal..
Bila tengok balik entri Bekal Ke sekolah tu..
arghhh...windunya tortilla..scone...cheese Ball..
Tetiba rasa lapar plak..
Hehehe..perut belon...


MEE MAGGI GORENG..BEKAL KAKAK.
1packet mee maggi kari
1bawang putih
1bawang merah
1keping kecil dada ayam- hiris
1 sudu besar minyak
1pokok daun sup+daun bawang
Sikit carrot & cili

Rendam mee maggi dengan air panas..agak2 kembang
Sementara tunggu mee kembang.Panaskan minyk & tumis bawang putih dan bawang merah

Masukkan pula isi ayam & cili..
Kalau xde isi ayam..pecahkan sebiji telur & kacau..
Ayam jugakkk...sebiji telur sekor ayam tu..hihihi

Masuk pula carrot


Sementara nak tunggu carrot lembut..
Tapis mee yang direndam air panas tadi..


Dengan air yang masih menitis...terus je masukkan dalam kuali


Kacau dan masukkan separuh daripada perencah maggi tu .separuh sahaja sebab ni xde kuah kan..klu rebus kna boh semua sebab ada kuah

Kacaulah hingga rata..
klu nk gelap sikit ..boh la sikit kicap..
x bubuh pun dah ok..

Tutup api..Barulah masukkan daun sup daun bawang tu..


Biar sejuk sikit barulah masuk dalam tupperware...tabur lagi sikit daun sup & sebab kakak suka limau..letaklah sepotong limau nipis..
Jangan lupa air kosong..
Jimatlah duit kakak 5 henggit...
Sebab kalau makan mee maggi goreng ni kat mamak 5 henggit..

Masak pun mak aku kata bukannya x guna modal...cuma boleh jimat sikit
Sebab barang dah ada & xyah bayar upah masak..


No comments:

Post a Comment