Wednesday, 7 December 2016

CARA BUAT KUIH PERIA

Kuih Peria...
Tapi bukan buat guna buah peria yang pahit tu



Rupa jer macam buah peria..
Macam Bittergout
Buttt...this kuih is not bitter..
Just sweettt & sticky....
Favourite kakak nih..
Dah beberapa hari kakak request nak makan "Kuih Chewing Gum ""
Hahaha...Kuih Buah Melaka la...
Tapi mak aku lum buatvlagi...
So..kakak cakap kuih ni pun bolehlah..!!!
Janji ada rasa chewing gum...


Rasanya langsung xde rasa pahit..
Just lemak..manis &liatt
Tapi mak aku cakap tu bukan liat..
Tapi kenyal..
Kalu liat macam daging yang gigit xnak putus tu..
Kenyal ni macam tergedik2 sikit tapi bila gigit ia putus..
Haaa...tergedik tu do..!!!
Kalau pompuan gediks boleh ke panggil pompuan kenyal..
Hew..hew..hew..
Kalau bahasa Kelantan ..
Gediks tu kecek "glenyar"...kan..?
Dulu2 aku selalu dengar Cikgu Fatah sebut camtu


Mak aku cakap ni versi Peria Katak..
Peria Katak...?
Haaa..mak aku bagitau peria yang kecik2 tu namanya Peria Katak..
Peria yang besar2 tu namanya Peria Kambas..
Mmmmm...tapi aku rasa warna peria lagi gelap kot...

Kuih ni ada inti..
Intinya Kacang Hijau Split..
Kacang hijau bubur tu..
Tapi versi xde kulit..

Nak buat kuih ni macam nak buat Kuih Tepung Bungkus juga..
Ada banyak step...

1. Buat Inti
2. Buat kulitnya
3. Buat bentuk peris
4. Kukus

KUIH PERIA..

BAHAN INTINYA
1 1/2 cawan kacang hijau split
1 cawan gula pasir
1/² sudu teh garam
2 sudu minyak

Ni kacang hijau Split tu..
Macam kacang dal..
Tapi memang bukan dal..
Kacang Hijau Split..
Jangan x tau..
Kacang ni aku yang pilih..
1 packet tu macam2 harga..
Ni packet yang paling ringan..442gms
Tengok harga yang ditulis tu 1kg RM9.45

Basuh dan rendam kacang  beberapa jam supaya kembang & mudah empuk bila direbus.
Buang sisa2 kulit kacang atau bahan asing dalam kacang tu


Tapis kacang yang sudah direndam & basuh lagi hingga  bersih

Isikan kacang dalam periuk & air agak2menutupi kacng hingga tenggelam.
Masak hingga mendidih..Buang buih2 putih ketika mendidih
Bila air hampir kering..tutup periuk & tutup api

Dalam 10 minit kacang akan kembang & baki air akan kering diserap kacang..

Tambah gula & sikit garam.
Pasangkan semula api ..kacau hingga gula cair..

Teruskan kacau atas api kecil hingga nampak melekit..tambah 2 sudu minyak..kacau sekejap hingga nampak mula melekat pada tepi periuk terus tutup api..
Jangan risau jika nampal melekit..
Nanti ia akan kering dan biar sejuk..

Bila sejuk..inti sudah boleh dibulat2kan agak2 sebesar fishball..


 BAHAN2 UNTUK KULIT:
3 cawan tepung pulut
1 sudu tepung gandum
1 1/4 cawan santan + sikit warna hijau apple
1/2 sudu teh garam..

-Campur semua & uli hingga menjadi seperti playdough

CARA BUAT KUIH PERIA:

Ambil dough tepung agak2 1 sudu besar & leperkan..Isikan inti yang dibulattkan dan tutup semula

Buat begitu hingga selesai bebola berinti


Bebola yang telah siap..dipicit perlahan hingga menjadi bujur


Sepitkan setiap kuih yang sudah bujur tafi..

Guna penyepit kuit Tart Nanas supaya membentuk kedut2 seperti buah peria..



Buat hingga selesai..
Kemudian gunting daun pisang anggaran besar sikitcdari kuih..
Sapu minyak pada daun pisang & letak kuih yang sudah disepit atas daun pisang berminyak..


Susun dalam pengukus &  kukus atas air mendidih anggaran 10 - 15 minit sahaja


Angkat dan sejukkan kuih..


****Jangan kukus terlalu lama..
        Jika terlalu lama kuih akan mengembang &
        hilang coraknya..

Huh....
Panjangnya step buat Kuih Peria..
Mak aku kata ..nampak jer panjang..
Tapi kalau berul planningnya mak aku cakap x susah pun..
Mmmmm..tengok pun aku dah penat..
Nak buat..???
Oohhhh...mungkin tidak
Kalau bak makan baiklah aku beli kot..
Biar lah mahal pun..aku rasa x sanggup nak buat kot..
Tapi mak aku tanya aku balik..
Kalau ada jual boleh ler beli..
Masalahnya Kuih Peria ni  ada ker orang jual tepi jalan tu..???
Mmmm....yer x yer jugak ...
Moral ofcthe story....
Hihihihi...sendiri jawab..!!!



2 comments:

  1. Tempat saya pun dipanggil gelenyar

    ReplyDelete
  2. ooo panggil gleyar juga ke..
    Hehehe...
    Dah sampai Jepun Yer...
    Seronoks nyerrrr

    ReplyDelete