Saturday, 20 July 2013

KETUPAT SOTONG. SAMBAL IKAN....IKAN REBUS

Yeah dh hari Sabtu ...dh masuk 11 hari dh puasa...Lagi 2 minggu lebih je dh nak raya....yew.....Tapikan..tapi kan....hari ni skolah...cikgu kata ganti nanti nk cuti Deepavali...xsuker...x suker..xsuker...huhuhu

Tapi nk dok umah mak aku plak x kasi sbb xde sapa..kakak pun skolah ganti gak....aku dh ajak dok umah tp dia nakkkkkkk jugak gi skolah....eiiii....akupun kena la gi skolah jugak....waaaaaaa..!!!!!!!

Hmmm..kalau cakap ngan mak aku dia mst akan kata ....ada orang sedih sbb kna gi skolah  ..(hmm aku la tu)..tapi kena ingat ada orang lain,menagis nk gi skolah tapi x dapat....hmm ayat tuuuuu lah yg mak aku slalu ulang kalau aku cakap malas nk gi skolah...aku dh boleh hafal dah.......hahahaha

Apapun nak citer plak buke puasa hari ke -10 ramadhan...Jumaat la....
Kakak aku dh 2 hari soh mak aku buat ketupat sotong...hmmm,ntah hapa la yang sedap sangat benda alah tu...so mak aku pun buat la...

Hmmm..ni la ketupat sotong yang kakak aku nak sangat tu...suker betul kakak ngan mak aku makan...habis...Aku langsung x rasa pun sbb tak suker...Mak aku kata ni makanan tradisional orang Kelantan..Orang Trengganu ada ketupat sotong gak tapi kuahnya putih...(ntah mana la mak aku tau seme tu) aku dengar jew,tapi x minat pun nak makan....sotong tu isi dia pulut..kuah dia mak aku kata santan gula melaka & daun pandan...hmmm pelik jew kan...


 KETUPAT SOTONG..mak aku
6ekor sotong
6batang lidi pencungkil gigi
6sudu beras pulut - cuci
sikit garam
2helai daun pandan
1/2 sudu teh halba
2cawan santan pekat
2keping gula kelantan/gula melaka


1. Rendam pulut dengan 1/4 cawan santan & sikit garam
2. Isikan 1sudu beras pulut dalam setiap ekor sotong...masukkan kepala sotong dalam badannya & cucuk dengan lidi supaya beras & kepala sotong tidak keluar
3. Masukkan sotong yang dah disi pulut ke dalam periuk bersama santan,brown sugar,halba  & daun pandan
4. Masak hingga mendidih dan agak-agak pulut dalamnya sudah masak...Jika suka berkuah...bolehlah terus angkat &hidangkan.
5. Kalau suka pekat...terruskan masak hingga pekat.
6. Potong-potongkan sotong & siram kuahnya....



Aku cuma minta mak aku masak sambal ikan rebus macam yang pernah buat hari apa ntah tu...So,mak aku pun buat sambal ikan rebus tu...aku memang suker...tapi akhirnya aku x makanpun sbbnya.....

 SAMBAL IKAN KACANG DENGAN BENDI :
3 ekor ikan selayang rebus - digoreng
garam & sikit gula
minyak masak
5 batang bendi- celur
1/2 limau nipis

Bahan Blend:
3 cili merah
1/2 bawang besar
2 bawang putih







Cara buat Ikan Rebus:
1 kg ikan selayang @ kembung
5 asam keping
beberapa hiris lengkuas
2 sudu makan garam
1/4 cawan air

- Siang & cuci ikan
- Dalam periuk..tabur garam merata didasar periuk.Laetakkan juga beberapa  asam keping
-Susun ikan .
- Tabur lagi garam & asam keping serta lengkuas.
- Tuang sikit air anggaran 1/4 cawan & tutup periuk & letakkan atas dapur dengan api yang perlahan.
 

CARA MASAK SAMBAL IKAN
1. Goreng ikan & ketepikan
2. Panaskan sikit minyak & tumis bahan blend hingga naik minyak
3. Tambah garam,sikit gula
4. Masukkan bendi & ikan goreng
5. Perah limau & rasa asam garamnya




Haaa..sbb mak aku juga masak meehon goreng..aku makan meehon terus kenyang x jadi makan nasi..Kakak akupun makan meehon juga  x makan nasi..Mak aku masak meehon ni sikit jew tapi memeng kenyang..siap ada lagi sikit dalam kuali..hee baru perasan ada satu petai kat meehon tu...agaknya mak aku letak sambal udang yang mkn ngan nasi lemak tu la kot sbb pagi tu nampak mak aku panaskan masa sahur,tp kami makan pizza tu...
Ni plak sayur kacang buncis.Mak aku kata dia letak tentacles sotong tu sbb badan dia dh kena masak ketupat...ooooo
HAri ni macam banyak la plak makanan...yang  warna kuning tu..haaa..yang tu durian crepe aku lagiiiiii la tu..Tapi..tu stok yang mak aku buat hari Khamis tu la...Kuih yang corak2 tu kakak aku beli kat bazar ramadhan  masa dia gi rumah kakak Anisah nk hantar kerja tusyen dia...x sedap punnn...kakak makan 1 & aku gigit sekali jew..terus letak balik sbb x sedap...

Kuih ni yang sedap aku pernah makan ada jiran  bagi..jiran aku (lelaki tau) pandai masak...ada skali dia hantar kt umah aku mmg sedap sangat...tp yang ni x sedap...sahur tadi mak aku buang jew,,,,

Masa kakak balik dati rumah kakak Anisah tu,dia juga ada bawa balik bubur kacang ni..ingatkan dia beli ..Rupanya mak kakak Anisah yang kirim untuk kami...hmmm mak kakak Anisah tu,selalu juga kirim makanan  terutama masa kami dok rumah lama dulu...masa tu dekat..skarang jauh sikit..sikit jew pun..heee
Ok..last dah ni...yang ni soya blended..hehehe..sbenarnya ni air soya biasa je...mak aku beli dari chik Am...tapi sbb simpan dalam freezer maka jadi mcm  ais blended la plak...Ako sorang jew minum..ada lagi 1/2 bungkus dlm peti ais.. Kakak aku mme xsuka soya..Mak aku pun xnak...so aku minum sorang2..Mak & kakak minum teh 0 panas.......teh 0 panas lagiiii....heee







No comments:

Post a comment