Wednesday, 17 July 2013

CUMI-CUMI PEDAS...TAUHU KUKUS & BUBUR JAGUNG....RAMADHAN 7

Sekarang aku banyak citer puasa jew..Hee dh bulan puasa kan...Puasa hari ke 7 iaitu hari Selasa,kakak aku soh mak aku masak nasi lemak pandan ngan sambal sotong kering..Tapiiii..aku bangkangggg...aku nak nasi putih gak...Last2 mak aku ikut juga cakap aku..aku nak sambal sotong tapi xnak sotong kering..nak sotong biasa..pastu nak sambal tu guna cili merah sbb aku x suker sambal cili kering..
Mak aku kata ini namanya "Cumi-cumi Masak Pedas"..Mula2 ingatkan apa cumi-cumi tu.Rupanya kata mak aku..orng Indon panggil sotong tu cumi-cumi..masak pedas tu sambal tumis la...0ooooo
Aku suke mak aku buat sotong macam tu...Mak aku gunting2kan badan sotong tu tapi x putus...so,kata mak aku lagi...kuahnya boleh masuk dalam sotong tu..baru la sedap..Ala,mak aku masak 10 ekor je...cukup la untuk berbuka....

CUMI-CUMI PEDAS 
10 ekor cumi-cumi- (sotong) cuci & gunting-guntingkan badannya jangan putus
1 kentang-dipotong wedges & goreng
1 biji tomato
garam & gula
daun bawang
1/4 cawan  minyak
1 asam keping


Bahan blend:
3 cili merah
5 cili padi
1/2 bawang besar
2 bawang putih

1. Panaskna minyak & tumis bahan blend hingga naik minyak
2. Masukkan  cumi-cumi & kacau hingga kering airnya
3. Masukkan kentang,tomato,garam,gula & asam.
4. Tabur daun bawang




Pastu ada tauhu kukus..Yang ni mak aku ngan kakak nyer taste..Aku x suker..

TAUHU KUKUS..mak aku 
1 blok tauhu 
1 cili merah
1pokok daun bawang

Sosnya:
2 bawag putih-dadu halus
2 sudu kicap manis
1 sudu sos tiram
1/4 kiub bilis
1/4 cawan air
5 cili padi-racik halus
1 sudu teh tepung jagung
 2 sudu minyak

1. Kukus tauhu hingga masak
2. Panaskan sikit minyak & tumis bawang putih & cili padi
3. Masukkan sos tiram & kicap manis
4. Masukkan kiub bilis & air.
5. Bancuh tepung jagung dengan sikit air & tuang dalam sos kacau hingga pekat
6. Tuangkan atas tauhu kukus & tabur daun bawang


Ni pun lauk peberet mak aku..Ikan selayang rebus ngan asam & garam(tapi mak aku kata nenek aku panggil ikan lengat)...Pastu goreng ngan bawang...Hmm sekor je habis.separuh kakan makan separuh lagi mak aku...
Dessertnya plak bubur jagung..Kan Ramadhan 6 tu mak aku nak buat bubur jagung ni tapi aku ngan kakak xnak...So,smalam ramadhan 7 tu..mak aku buat juga sbb dh potong jagung tu..Hmmm mak aku je makan..Aku lebih rela makan koktel nata de coco yang ada dalam peti ais tu....x suker bubur jagung.....





No comments:

Post a comment