Friday, 19 July 2013

NASI LEMAK PANDAN.....RAMADHAN 9 ...

Hmmm...Ramadhan 9 = Hari Khamis.....mak aku masak sempoi jew..Ikut selera kakak plak sbb kakak aku nak makan nasi lemak...Hmmm bulan puasa pun nk nasik lemak...ingat sarapan ke hapa...heee
Mak aku buat Nasi Lemak Pandan....
Hmm..ni la Nasi Lemak Pandan tu..Ni pinggan aku le ni kalau ada banyak petai tu....Biar la mak aku ikut selera kakak yang nak makan nasi lemak..Tapi sambal tu aku nyer selera..Sambal Udang + Petai.....Selalu kalau sambal udang mak aku x buang kulit tapi yang ni mak aku  buang kulit udang sbb kata mak aku..sian kat aku sbb aku puasa takut x larat nk kopek kulit udang masa makan nanti..hahahaha



NASI LEMAK PANDAN 

2 cawan beras
1 kotak (250 ml) santan
1 1/2 cawan air
2 daun pandan
1/2 sudu teh pewarna hijau
sikit garam & gula
sikit halia mayang halus

1. Cuci beras & masuk dalam rice cooker..Tambah semua bahan lain & biar nasi tanak hingga masak...

 SAMBAL UDANG PETAI MAK AKU
1/2 kg udang-buang kepala & kopek kulit
2 papan petai
10 cili kering
1 bawang besar
2 asam keping
1 sudu gula merah/gula kelantan
sikit garam
Minyak masak

1. Blend cili kering yang dah rebus..+ bawang besar & blend sampai halus...Patutnya letak sikit belacan tapi sebab abang x boleh makan belacan maka xyah bubuh.
2. Tumis bahan blend hingga naik  minyak..Tambah asam keping ,garan & gulka merah.
3. Masukkan udang ,petai  & kacau rata.Rasa asam garamnya & angkat
 

Hmm...udang tu mak aku beli ada la kot dalam 11 ekor ...selalu mak aku kata dalam 6 ke 7 hinggit jew..tapi hari ni mahal la plak...12 himggit..bukan besar pun..sekor udang yg kecik ni jew singgit lebih sekor....Petai tu plak kakak yg turun beli kt pasar sbb xde parking..2 papan 3 hinggit..isi petai tu ..tengok la..banyak tu jew..tupun mak aku belah 2 setiap isi petai tu nk bagi nampak banyak.....mak aku cakap ayam pun naik harga bulan puasa ni..0oooo..


Tapi mak aku layan juga apa aku nak makan..Kan dah cakap hari Rabu tu x puas makan durian crepe...So Khamis minta mak aku buat lagi...Mak aku cakap nasib baik puasa je..kalu x..xde dia nk buatkan..dh la durian mahal...nak buat pun boleh tahan.. x la senang sangat...Tapi mak aku buat juga...heee
Haaa...durian crepe lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.....peberet aku ni..Mak aku kata di abuat banyak hari ni simpan peti ais biar sampai esok xyah mak aku nk buat lagi...Hmmmm..aku x amik la plak gambar dalam peti ais tu sbb dh berbuka punnn..Sblum tu aku tido..Kakak tolong mak aku isi inti tu...tapi yng ni mak aku buat..yang kakak buat macam2 saiz..pastu ada yang pecah sbb boh cream banyak....hahahaha pecah perut...(mak aku yg cakap pecah perut)..Apapun puas ati aku..makan sampai kenyang....



No comments:

Post a comment