Sunday, 14 July 2013

MEE KARI SPAGHETTI

Hmm..semalam aku semangat update sbb bangun sahur aku x tido dah.Hari ni hmmmm,sudah gosok gigi pukul 6 tadi aku bummmm..tido..dh bangun kakak dh gi tusyen.Mak aku mmg xtido lepas bangun sahur.Lagipun mak aku kata tido pagi nanti x masuk rezeki..tapi aku terrrrtidur..heee

Semalam hari ke 3 puasa rasa cergas jew..Tengahari ikut mak aku gi beli kasut sekolah sbb kasut sekolah aku bukan takat koyak tapi dh rabak..Hari Khamis tu hujan,habis basah stokin aku,air masuk sbb tapak dh berlubang..Aku kan ganas skit bab pakai kasut ni..So smalam gi la beli kasut....tapi bukan kasut raya..just kasut skolah..hahaha..Balik pusing plak Hiro nk beli barang sbb aku soh mak aku masak mee kari..Hmm...shooping 1/2 jam jew tapi cari parking 1 jam..huhuhu..

Apapun hilang dh kempunan aku nak makan mee kari...
ni la mee kari (sebenarnya spegetti)yang mak aku masak untuk aku smalam....cedapppp....ada udang,fishball,kentang,sayur & telur...tapi pedas sikit la...Mak aku x pakai mee kuning tapi pakai spegetti angle hair ganti mee sbb mak aku kata lagi sedap dari mee kuning tu.tapi rupa dia macam mee juga..lagi sedap xde bau..

MEE KARI MAK AKU..... GUNA SPAGETTI ANGLE HAIR

10 ekor udang
10 biji fishball
1 biji kentang
sikit daging ayam @ kerang

Untuk blend
2biji cili merah
1bawang besar
2 ulas bwg putih
4 sudu rempah kari ikan-blend je skali bagi sebati
(kalau bnyk guna seafood guna kari ikan
Kalau bnyk guna daging @ ayam guna rempah kari daging)

Bhn lain
minyak untuk tumis
5 cwn santan- mak aku kata sbb nak senang mak agu guna 1 kotak kecik santan + la ngan air
garam& gula

Lain2
1/2 pkt spagetti angle hair(rebus lembut)
@ 1 bungkus mee kuning
@ 2 bungkus kuew teow
@ mihun pun buleh
daun sup sikit -hiasan
bawang goreng
telur rebus
limau nipis

1. Panaskan minyak & tumis bhn blend smpai garing (nak tau garing tu...rempah tu jadi pekat & semua minyaknya berada di atas..masa ni kena kacau selalu supaya tidak hangus..)
2. Bubuh kentang dadu & santan.Dh didih bubuh plak semua seafood
3. Bubuh garam,gula sikit je tau sbg ganti MSG...MSG tu Monosodium Glutimat @ serbuk perasa la..(ni x bagus untuk kesihatan ye..)...bg ada lemak masin & sikit je manis
4. Dh elok mendidih...kecikkan api supaya kuahnya cantik.
5.Jgn lupa rebus spagetti tu...Ikut pada pembungkus tu rebus 2 minit jew sbb org Itali kan suka pasta yang agak keras..tapi kalau nk makan sebagai mee kari masak la dlm 10 minit spy lembut tp bukan lembik..
6..Hidang la ikut citarasa
.Ni la rupa spegetti angel hair tu(sebelum bih kuah)..macam mee gak kan....


 Tapi mak aku x makan pun ..Dia memang x suka mee kari..mak aku masak pulut kukus gaul santan & makan ngan sambal ikan...tu la pulut yang mak aku makan...sebab aku ngan kakak makan kuah mee kari tu sampai habis...spegetti tu ada lebih. Mak aku goreng plak spegetti tu masa sahur tadi....
Jadi la plak spegetti ala-ala olio...Eh lupa..ada lagi mak aku masak dadih jagung masa berbuka semalam...sedapppp..hari ni nak suruh mak aku buat lagi la sbb yang ada dalam peti ais tu aku dh makan sahur tadi..heee
Haaa..ni la dadih jagung tu..benda yang ada susu semua aku suka...Mak aku letak ceri nak bagi cantik,tapi aku ngan kakak buang jew sbb x suka ceri..Hmmm kalau abang aku tgk mesti jeles ni..sbb mee kari & dadih tu dia sukeeeee....Tapi abang lg best..buleh pilih macam2..acik masak..nenek masak..KFC lagi...bazar ramadhan dekat...huhuhu




No comments:

Post a comment