Monday, 15 July 2013

SUP BARLI NGAN AYAM.. KARI IKAN DENGAN BENDI...RAMADHAN 5..

Hmmm..Ramadhan 5 tu hari Ahad..x gi mana2pun. Lepas sahur aku tido je..Masa bangun kan kakak aku xde sbb gi tusyen..Aku tengok TV je citer Bujang Lapuk...ala citer yang Sudin ketuk botol panggeil g/friend dia tu Si Eton tu...Dalam citer tu ada 3 bujang lapuk tu masak sup ayam yang garam tumpah dalam periuk sup tu..tah macam mana rasa teringin plak aku nk makan sup ayam ntk berbuka nanti..Terus request kat mak aku...

Petang,bebuka ngan :
Sup ayam ngan barli..Mak aku cakap bagus barli ni untuk kesihatan...Mak aku kata salah satu makanan sunnah nabi kita ni...mak aku kata kalau orang demam bagus bagi makan sup ni...hmmm...yo lar.. sayur carrot bunga2 tu aku yang potong hokey...heee
Sebab aku nk hirup kuah,mak aku bubuh sorang 1 mangkuk...Aku ngan kakak jew..mak aku xnak..Hmm mmg licin aku ngan kakak makan...

( Dh masuk bulan Syawal...aku update entry ni ngan resipi sup ayam barli ni sbb baru tanya mak aku pasal resipinya....heheheeh)

SUP BARLI NGAN AYAM...RESIPI MAK AKU

 1/2 cawan biji barli- cuci & rebus dgn air banyak
4 ketul peha ayam dipotong 2- sayap,dada & lain2 pun buleh
2 ketul kentang
1 batang carrot
minyak, garam,sikit perasa & lada hitam jika suka
sikit bawang goreng & daun sup+daun bawang

Tumis:
 1 bawang besar- dadu
2 bawang putih- cincang/ketuk je pun buleh
1 ketul halia- agak2 la besar ibu jari- hiris panjang
1 kayu manis
5 bunga cengkih
2 bunga lawang
2 buah pelaga
1/2 biji buah pala -  xdak pun xpe..yg ni sbb mak aku suka bau dia

* Pesan mak aku..kalau nak senang..rempah tumis tu gantikan je dengan sup bunjut@ rempah sup sbb semua tu dh ada dalam tu..

1. Rebus barli sampai kembang..Mak aku guna rice cooker....airnya agak2 la sbb nanti nak buat kuah sup..kalau agak x cukup banyak..tamabah air biasa
2. Dalam periuk lain panas minyak & tumis la bahan tumis tu.
3. Dah wangi,masukkan ayam..Kacau sampai ayam tu keluar air...Tuang plak air barli tadi ngan barli2nya skalli..
4. Bubuh kentang & carrot..potong dulu tau...aku suka potong bentuk bunga...hehehe
5. Bila semua dh empuk..empuk tu kira semua dh lembut la bila dicucuk ngan sudu kiranya kentang & carrot tu senang pecah kira dh masak la tu...+ plak garam & perisa...Mak aku kata boh je sikit je gula & sikit air limau nipis...xyah guna serbuk perasa sbb x bagus..
6. Taraaaa..dh ciap...tabur la daun2 sup & daun bawang serta bawang goreng tu..


*** Pernah ada sekali tu mak aku buat sup ni letak barli banyak2..hmm makan ni jew..x yah makan nasi sbb barli tu dh macam nasi..kenyang...Mak aku juga bagi tau....Kalau sup tu ada lebih...mak aku pesan...boleh juga masukkan oats & masak sekejap...jadi la bubur oats yang sedap...buleh buat sarapan pagi yang sihat....

Mak aku biasa la..kan aku dh cakap sejak 2 menjak ni mak aku suke betul masak kari...sebelum ni xde plak dia masak kari..haa tu kari ikan apa ntah ngan sayur bendi..aku makan sup jew..


 KARI KEPALA IKAN + BENDI

2 ekor ikan kembung
  2sudu serbuk kari ikan (mak aku suka guna jenama Baba's)
1camt halba campur( ada dalam botol kat kabinet dapur mak aku..hehehe)
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
setangkai daun kari
1/2 camt pes asam jawa- mak aku guna pes asam jawa Adabi
2biji tomato(jika suka)
10 batang bendi
3 cawan santan
minyak,garam,gula

1. Mula-mula panas minyak dalan 1/4 cawan.
2. Pastu tumis bawang-bawangan,daun kari & halba campur.
3. Masukkan plak serbuk kari yang dah bancuh ngan air.
4. Masukkan ikan ,asam & garam.Biar ikan agak kecut
5. Masukkan santan & Biar mendidih
6. Masukkan bendi & masak hingga empuk




Ni juga lauk mak aku..Ikan pekasam goreng....penuh cili..memang aku x makan la...


Dessert yang aku nak ...dadih jagung lagiiiii....tp dh ckp awal2 ngan mak aku...jangan letak ceri..x seker...

Haa..hari ni hari barli sedunia..sup ayam barli..air pun barli juga...Barli ni mak aku rebus banyak masa nak buat sup ayam...Mak aku kata dia tinggalkan dalam rice cooker tu separuh...Nak kasi sedap & wangi..mak aku kata bubuh sehelai daun pandan & biar didih jap...Nak minum baru letak gula..Kalau nak sejuk letak ais @ simpa la kat peti ais...Ni aku nyer air barli suam..Mak aku biasa la ..mesti teh 0 panas dia juga...




No comments:

Post a comment