Thursday, 25 July 2013

PECEL IKAN PARI...IKAN KEMBUNG 3 RASA....WANTAN...RAMADHAN 13...

Ramdhan 13 hari Isnin aku & kakak minta mak aku masak ikan 3 rasa...Mula mak aku nak belu ikan siakap...tengok kat Hero semua ikan tu gedabak..Mak aku nak beli tapi kakak aku cakap xnak ikan tu...sbb besar sangat & 1 lagi sbb dia nak ikan bawal..Sekali tengok ikan bawal semua masih x elok..Kakak aku cakap dia cuma nak ikan 3 rasa tu buat ngan ikan kembong jew... Mak aku kata biasa orang buat ikan 3 rasa pakai ikan siakap @ ikan kerapu baru sedap...Hmmm ikan kerapu aku tau la sbb mak aku selalu beli dari mak Arif Fahmi tu...bapak dia kan selalu mancing.....ikan kerapau aku x kenal...x kisah lah ikan kembungpun kembung lah..janji masak 3 rasa sbb aku ngan kakak memang suka sangat...

Ni la lauk aku berbuka hari 13 puasa....




Ikan kembung 3 rasa....hmm memang habis aku ngan kakak jew makan....Sedap..ada rasa masam,masin,manis,pedas sikit...mak aku kata  masakan ni mesti boh daun limau purut & akar daun ketumbar.. Hmmm daun limau purut aku tau.. daun ketumbar aku lupa nak tengok camana...mak aku x makan pun ..Dia masak lauk khas yang lain....

IKAN KEMBUNG 3 RASA..mak aku 
 3 ekor ikan kembung-garam kunit & goreng
2 sudu sos tomato
2 helai daun limau purut
1 pokok daun ketumbar @ daun bawang -hiasan
sikit garam & gula
1/2 sudu cuka makan

Bahan Blend:
2 cili merah
5 cili padi
1 biji buah tomato (sederhana)
1/2 bawang besar
2 bawang putih
2 daun limau purut
1 pokok  ketumbar -dengan akarnya sekali
1 serai
sikit lengkuas

1. Gorengb ikan & ketepikan
2. Dalam minyak yang sama,tumis bahan blend hingga naik minyak
3. Tambah sos tomato,garam,gula,cuka & daun limau purut.
4. Masukkan ikan & tabur daun ketumbar / daun bawang



Haaa ni lauk khas mak aku... Kata mak aku masakan ni namanya "Pecel Ikan Pari "..Mak aku juga bagitau ini msakan orang Indon tapi selalu dorang buat ngan "Ikan Lele"....Mula tu pelek gak aku dengar nama ikan lele...Tapi bila mak aku terangkan lagi...ikan lele tu panggilan orang indon untuk ikan keli...Ooooo....Patut la mak aku buat ngan ikan lain sbb aku tau mak aku x makan ikan keli...
Aku ngan kakak x makan lauk ni sbb ada rasa pelik sikit.. Rupanya itu la rasa "cekur": atau orang Indon panggil "kencur"... mak aku ada tunjukkan rupa cekur tu,, macam kunyit tapi putih...bau dia semacam skit...


PECEL IKAN PARI..mak aku style
2 keping ikan pari- dibakar tawar
3 sudu minyak masak
1 biji limau nipis
1 cawan santan 
sikit garam & sikit gula
2 helai daun kencur -hiris halus(xde stok)

Bahan tumbuk:
10 cili padi
sikit belacan
5 ubi kencur
1/2 bawang besar
2 bawang putih

1. Bakar ikan pari.
2. Panaskan sikit minyak & tumis bahan tumbuk hingga harum.
3. Masukkan santan & masak hingga pecah minyak
4. Masukkan garam,gula & ikan pari bakar
5. Perahkan limau & daun kencur yang dihiris halus.
6. Sesuaikan rasa & siap



Haa.. ni salah satu kuih yang maka aku selalu masak bulan puasa.. "Wantan Goreng"...Senang jew nak buat...sbb aku memang tolong buat pun.... Mak aku guna kulit wantan & intinya guna fishball yanng dh siap goreng..Cuma perlu basuh & keringkan.. Isi dalam kulit wantan..bunjutkan & goreng...prap..prup..prap...garing & sedap makan ngan Thai cili sos...

Air plak...aku ngan kakak minum air oren peel fresh ni jew..Mak aku xnak..Mak aku minum teh 0 panas jew.....

No comments:

Post a comment