Sunday, 21 July 2013

MEE HAILAM...IKAN SINGGANG...KOLANG-KALENG..!!!..RAMADHAN 12

Hmmm...malam ni buboh je la siap3 pasal Ramadhan 12 hari ni...Aku banyak tido jew siang tadi..Kakak tusyen..Pukul 12 baru balik...
Pastu dengan kakak skali tido dpn TV....mak aku?....ada la mcm2 dia buat...
Hari ni kakak mnta nk makan mee hailam...




MEE HAILAM ...RESIPI MAK AKU
 2 bawang putih
sikit isi ayam
beberapa ekor udang
sikit daging - rebus & simpan air ( hari ni x bubuh sbb xde)
1 kiub perasa daging lembu
1 btg carrot
3 btg babby corn - hari ni x boh sbb xde
sikit bunga kobis - xboh sbb kakak x suka
sikit sawi
1 btg cili merah
2 sudu cili yg dh blend- sbb nk pedas sikit
2 sudu sos tiram
kicap manis
sikit lada hitam @ lada sulah
minyak
garam & gula

bahan lain:
1 bungkus mee kuning- celur
daun sup+daun bawang,bawang goreng,cili merah potong-tabur masa hidang

1. Panas minyak.tumis bawang2
2.  Bubuh cili & biar garing jap..+ sos tiram...
3. Tuang air rebus daging & dagingnya skali..Sbb xde daging mak aku kata dia guna kiub perasa daging lembu(jenama knorr)
4. Bubuh isi ayam & sayur2 yang keras dulu..dh didih masuk semua bahan yg lain..tambah kicap bagi warna dia gelap sikit

**** Pesan mak aku..kalau nk makan segera..terus masuk mee & biar mee lembut sekejap & anggkat...Tapi sbb bi bulan puasa..Mak aku buat kuah dia dulu....dh nak buka puasa baru panas balik kuah tu.. mee dia mak aku celur asing2 sbb xnak mee tu kembang dalam kuah..Lg satu takut x habis..lg pun kalau boh mee dia asing2 ngan kuah boleh ulang2 makan sbb mee tu x la terendam lama2 dalam kuah





Mak aku buat kan juga..Masa balik tusyen kakak dh beli mee..mak aku xkasi makan mee kuning tapi kakak nak mee...
Aku nyer.. memang nampak sikit kan...tapi pastu aku tambah lagi....hee...Kakak lagi banyak makan...
Mak aku memang x suka mee...ni lauk mak aku...ikan pindang kuning..Ikan kembung ngan bendi...hmm baru aku perasan,mak aku ni suka sangat makan bendi...Baru pagi tadi layan citer P.Ramle..."Ahmad Albab"..ala  yang P.Ramlee jadi Syawall ..isteri dia Mastura Anak Masyhur al Buaya...dia cakap bendi tu brendi....papaya jadi fayafa..heee



SINGGANG IKAN ---RESIPI MAK AKU

1ekor ikan tongkol- ikan lain pun...bole
2 keping asam keping(asam gelugur)
1 btg serai
sikit lengkuas
sikit halia
5 biji cili padi
1 btg cili merah-belah 2
1/2 camt serbuk kunyit - kunyit hidup lagi baik sbb baunya harum
air..garam...gula
Bendi - kalau suka la

1. Siang ikan basuh bersih2..boh dalam periuk
2. Bubuh air banyak mana kita nak kuah dia..kalau kuah tu sikit rasa lebih sedap..tapi memang berebut la..so,bubuh la kuah tu banyak..boleh hirup macam aku..hahaha
3. Bubuh semua bahan lain kecuali bendi..Bendi ni masukkan masa kuah dh mendidih..Yang ni mak aku pesan sbb kalau bubuh bendi tu awal2 nanti dia belendir...& lg satu kata mak aku..kuah yang dh ada asam tu mengurangkan lendir bendi...Pastu rasa la...ada orang letak ajinomoto nk bagi sedap tapi mak aku kata x bagus makan ajinomoto...
Ikan goreng pun sekor jew sbb mak aku jew nak makan nasi...Ayam tu xde saper makan sbb mak aku kata dh lama simpan dalam peti ais..rasa dia dh lain...dah x sedap...akhirnya buang..



Dessert plak...ni ha... maka ku kata orang Indon panggel ni "kolang kaleng".Bahasa Malysianya "buah kabung" ....Rasanya liat2 manis...
Masa beli kat Hero warnanya putih jernih seua tu...Mak aku yang letak perisa & warna tu... mak aku kata orang dulu2 makan letak ais..tp skarang dh ada peti ais..simpan je la dlam peti ais sampai sejuk...Mak aku kata sedap..tapi jujurnya aku x makan sbb dulu pernah makan dalam ABC..erk..x suker...Aku cari duria crepe jew dalam peti ais...hahaha ada lg tu.....

 KOLANG -KALENG
Buah attap/buah kabung secukupnya
Gula putih ( kalau buah kabung tu dh bergula xyah guna gula lagi)
pewarna makanan/perisa
cnthnya perisa strawberry,perisa oren dsbnya...
1. Mask gula dgn sikit air.Bila dh didih masukkan buah kabung/buah attap
2. Angkat & sejukkan
3. Asingkan buah ikut berapa banyak nk warnakan..warnakan dgn pewarna makanan/perisa secara berasingan...
4. Masa baru letak warna jangan campur adukkan nanti warna tu bercampur.. biar dlm bekas asing2 dulu...Bila warna dh menyerap baru boleh campurkan dlm 1 bekas..Biar asing2 tu dalam 2 jam baru campur...

**** Pesan mak aku..Kalau masa nk beli tu x tau buah tu dh ada gula @ belum....tengok la..buah attap/buah kabung tu nampak jernih,melekit & berkilat& xde air tu maknanya dia dh masak ngan air gula...Kalau buah kabung yang masih mentah..biasanya dalam bungkusan tu buah kabung ni dibungkus bersama air..Warnanya pun keruh(sikit kelabu) & buah tu boleh bergerak..beralari2 dalam air tu sbb buah mentah x melekit
Air sirap selasih lagiiiiiiiiiii..Tapi stok baru ye..mak ku baru masak...air sama macam semalam..cuma gelas jew lain..heeee






No comments:

Post a comment