Saturday, 13 July 2013

SAMBAL IKAN & KICAP DAGING.....IFTAR RAMADHAN 3...

Hmm hari ke-3 baru aku ingat nak amik gambar...sbb hari ke-3 dah hari Jumaat...so,esok cuti..baru la semangt skt sbb kalau penat boleh tidur..Sebenarnya aku dh minta mak aku masak mee kari..tapi mak aku boleh lupa nak beli barang nak masak mee kari tu..Hmm xtaulah sejak 2,3 hari ni aku teringin sangat nak makan mee kari..Mak aku dah janji nak buat hari ke-4 puasa...

Apapun hari ke-3 puasa,kami masih diberi rezeki yang melimpah...ye la nak banding ngan sesetengah orang Islam yang tengah perang..miskin & ada yang xde makanan nak berbuka.Mak aku kata tu la antara hikmah posa..supaya kita lebih bersyukur & tidak lupa pada oarang yang miskin..kena bantu & jangan membazir..kan membazir tu ustazah kata sedara syaitan....

Apapun, mak aku tanya aku juga...nak makan lauk apa...dalam peti ais ada daging ngan ikan serta sayur..Hmmmaku minta mak aku buat daging masak kicap bubuh ubi kentang...tu je yang aku rasa nak makan...aku nampak la kakak aku tengah goreng kentang nak masak daging masa pukul 5 lebih tu...pastu aku tido...sedar2 kakak dh kejut sbb dah nak berbuka.....baru nak amik gambar,mak aku cakap dia dh tolong amikkan untuk aku..heee
Ada daging masak kicap yang aku nak tu..xtau la kakak @ mak aku yang masak.
Ada ikan sambal ngan bendi...Sedap sangat...sambal ikan ni mmg habis kami makan..daging tu ada sikit tak habis..Mak aku kata senang je nak buat sambal yang sedap ni...simple tapi sedap

Sambal Ikan + Bendi

2 ekor ikan selayang + garam & sekeping asam & rebus ngan sikit je air.
4 biji cili merah
1/2 biji  bawang besar
garam,gula,minyak
bendi
1. Goreng ikan yg direbus dampai garing.
2. Sambil tu blend cili+bawang.Jangan halus sangat.
3.Bila ikan dh garing,angkat & tumis plak v\cili tadi.
4.Masuk garam sikit,gula sikit je & bendi...Dh pekat & kering sikit angkat..tabur la sikit daun sup bagi cantik...Ciapppp..
* Mak aku cakap,dia sajer je boh bendi tu sbb kalau masak sayurpun dia sorang gak yang makan...Tapi bila dh disambalkan sedap pula......

Sebenarnya mak aku juga ada masak puding caremel...Tapi sbb dalam peti ais...aku lupa nak amik gambar...Lepas berbuka,masa tgk TV baru makan tapi lupa lagi nak amik gambar... Yang tinggal dh hancur sbb cedok ngan sudu..Mak aku kata xpe,nanti dia buat lagi...Sebenarnya mak aku yang suka pun...hahaha



No comments:

Post a comment