Monday, 15 July 2013

SINGGANG IKAN vs BUDU..KARI IKAN TONGKOL + BUNCIS...RAMADHAN 6....

Hmmm...ni cerita hari ni punyer..hari Isnin..dh Ramadhan 6 dh rupanya..Hmm tadi mak aku dh tanya nak makan apa untuk berbuka..Aku cakap nak ikan masak yang kuah dia kuning rasa masam2 tu..x tau nama lauk tu..yang mak selalu letak bendi..kuah dia macam sup tapi kuning & masam2 skit tu...0oooo..mak aku kata tu namanya singgang..ada orang panggil pindang....x kisah la nama apa..tapi sara teringin sangat nk hirup kuah dia...

So..petang tadi buka puasa ngan lauk singgang la...
Haa... ni la lauk yang aku teringin tu...singgang ikan tongkol..mak aku kata selera macam orang tua jew...hehehe..biar la.....

 SINGGANG IKAN TONGKOL MAK AKU
1 ekor ikan tongkol sederhana - potong
2keping asam gelugur
1 btg serai
sikit lengkuas - kalau boh lengkuas rasanya segar
1/2 camt serbuk kunyit - mak aku kata kalau boh kunyit hidup lagi sedap
10 bj cili padi
2 bj bwg merah
2 ulas bwg putih
garam & gula

1...Masuk je semua bahan dalam periuk dengan 5 cawan air...Rebus @ masak sampai didih
2....pastu kecikkan api biar didih pelan2 dalam 15 minit spy rasa semua tu meresap dalam ikan
3....Rasa la ..kalau kurang masin + la garam..kurang masam + la asam...
4...Mak aku kata kalau nk sedap ...masak awal2...contohnya nak makan t/hari masak la masa pagi lagi...Nk buka puasa boleh masak t/hari siap2 sbb lagi lama dibiarkan lepas masak..lagi dia sedap..

Syy..lagi satu aku suka makan ikan tu cicah budu...hahaha..aku bkn orang Klate,tp meme kawe suko make budu...hehehe..budu ni cikgu Fatah bagi masa aku ngan mak aku gi tengok baby baru dia ..x ingat dah bulan baper...


Mak aku...? Hmm..xtau la apasal mak aku tu dh jadi hantu kari..hari ni kari lagi...tapi ni kari semalam..smalan campur bendi..hari ni mak aku campur kacang buncis plak...sbb tadi pegi Hero..kacang bendi habis..hahaha..Kari ni mak aku sowang jew makan...

 KARI KEPALA IKAN + BUNCIS

1 kepala ikan tongkol - kecil
  2sudu serbuk kari ikan (mak aku suka guna jenama Baba's)
1camt halba campur( ada dalam botol kat kabinet dapur mak aku..hehehe)
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
setangkai daun kari
1/2 camt pes asam jawa- mak aku guna pes asam jawa Adabi
2biji tomato(jika suka)
10 batang buncis
3 cawan santan
minyak,garam,gula

1. Mula-mula panas minyak dalan 1/4 cawan.
2. Pastu tumis bawang-bawangan,daun kari & halba campur.
3. Masukkan plak serbuk kari yang dah bancuh ngan air.
4. Masukkan ikan ,asam & garam.Biar ikan agak kecut
5. Masukkan santan & Biar mendidih
6. Masukkan buncis & masak hingga empuk

Pastu ada sambal ikan tongkol + fishball goreng ...ala fishball tu mak aku kata lebih buat mee kari hari sabtu tu...tp mmg sedap...fishball tu masak sambal..nnt nk suruh mak aku masak lagi la...


Kakak aku makan lauk seruding daging...dia memang hantu ngan serunding daging..kalau beli banyak mak aku akan sorok separuh..kalau x..alamat habis kakak kerjakan...

Dessert plak aku dh beli koktel ni masa ikut mak aku gi Hero tadi..Ni pun aku teringin sangat...aku beli perisa strawberry....mak aku nk masak bubur jagung tadi..dia dh rendam sagu..tapi aku ngan kakak dh cakap awal2..kami xnak bubur jagung..so,mak aku pun simpan la balik jagung tu...heeee







No comments:

Post a comment