Thursday 22 September 2016

ACAR REBUNG


Acar Rebung...
Mmm...
Jujurnya...
Jujurnya....
1st time aku makan...
Bukan x pernah tengok..
Tapi x pernah cuba makan..
Kali ni aku rasa nak makan mungkin sebab aku yang tolong mak aku masak acar  ni..


Ni lunch semalam...
Memang ni jer ..
Nasi Putih
Daging Kicap
Acar Rebung...


Daging Kicap ni memang habis la...


Tapi Acar Rebung ni yang aku nak citer...
Vangga do .
Walaupun aku hanya tolong kacau jer..
Kata mak kau bau tu yang buat rasa terliur..
Bila kita mind setting kata sedap,kita akan rasa sedap..
TAPI....
AKU RASA ACAR NI SEDAP..SEBAB AKU YANG TOLONG KACAU...
hihihi....
 Mak aku kata Acar akan lebih sedap setelah disimpan beberapa hari...
Ayat yang sama setiap kali mak aku masak acar...


ACAR IKAN TALANG KAT SINI...
MACAM ACAR IKAN MASIN KAT SINI...


Mak aku kata masak Acar Rebung ni sebab terliur bila Achik upload gambar Achik gi makan kenduri kahwin kat Kedah la hari Sabtu
Memang aku pun ada baca sebab Achik upload by whatsApp dalam Group Family


Ni la pic nasi kenduri lauk Acar Rebung yang Achik upload tu..
Yang mak aku kata buat terliur tu
Achik siap explain...
Yang bawah kiri tu Acar Limau,Acar Rebung,Gado-gado,Ayam Merah & Kari Daging..
Side dish Achik kata yang tu Apam Balik...
Mmmm...memang nampak meriah la...


Tapai Pulut...Kuih Talam...
Tapi mak aku kata semua tu x seterliurnya Acar Rebung...
Camaner aku tau..??
Mmmm...tengok mak aku respon kat group whatsApp tu lar...hihihihi



Sib baik stok rebung ada...
Tapi ni baki yang tinggal selepas dah buat Acar Rebung tu...
Mak aku kata yang ni nak masak kari ngan ikan...
Mmmm...klu masak kari aku x minat...
Rebung ni nampak jer jeruk tapi mak aku kata bukan jeruk yang smelly macam kat pasar tu..
Sebab yang ni rebung fresh rebus minggu lepas .
Rebung fresh bawa balik dari kampung yang nenek isi dalam bonet hari raya haji ke-2 tu...


Ni la pokok Buluh Madu kat  rumah nenek tu...
Ada dua batang ...
Eh..bukan dua batang la...
Dua RUMPUN BULUH..
Bamboo in english...hiiiii
Haaa...kalau pokok  yang tumbuh berkumpulan camtu kita panggil "rumpun"
Belajar penjodoh bilangan sikit hari ni...

Sama juga macam pokok pisang..pandan..serai..tebu...
Hidupnya berumpun...
Pokok-pokok ni tumbuh berumpun kerana membiak melalui anak benih..
Belajar Sains sikit...hihihi...
3 tahun lepas dah citer pasal buluh ni KAT SINI....
Masa tu nenek baru tanam..hanya ada dua tiga batang je pokok buluh tu dalam satu rumpun..

Close-up skit rumpun buluh...
Nampak x rebung tu...?
Cer tengok betul-betul...
Nampak satu....dua...
Sebenarnya ada 3...
Rebung tu lar yang dah jadi acar...
Resipi ni mak aku kata modified daripada Resipi Acar Limau yang nenek ajar


ACAR REBUNG..mak aku

2 mangkuk rebung rebus dicincang/siat
1/2 cawan cili padi hijau- dipatah 2
1 sudu halba campur
1/2 cawan gula
1 cawan minyak
Garam

Bahan Celur:
20 bawang merah- dibelah 2
20 bawang putih - kerat 2
1 cawan halia - dipotong seperti batang mancis
1 cawan cuka makan
- semua bahan celur dimasukkan dalam periuk & rebus sehingga mendidih & tutup api..
-Ketepukan.

Bahan Blend:
30 cili kering
Minyak

i. Buang tangkai cili..basuh & biar sebiji-sebiji
ii. Panaskan 1/2 cawan minyak & goreng cili sekejap sahaja sehingga harum..(kena cepat kerana cili mudah hangus)
iii. Blend cili goreng dengan 1 cawan air
iv.Ketepikan..

Cara Masak Acar Rebung:
1. Minyak lebihan goreng cili dicampur lagi 1 cawan minyak & tumis halba campur.
2.Bila harum,masukkan bahan blend & masak hingga naik minyak
3. Masukkan semua bahan celur.(masa ni akan timbul bau harum acar)
4. Masukkan rebung yang sudah disiat-siat & gaul rata.
5. Masukkan sikit garam & gula ..
6. Penggunaan gula yang banyak untuk seimbang rasa masam dari cuka ..(jangan tambah air...supaya acar tahan lama)
7.Jangan bimbang jika terasa agak masam kerana lama kelamaan apabila semua bahan sudah sebati rasa akan jadi seimbang..

Sebaiknya acar disediakan sehari @beberapa hari sebelum dimakan supaya rasanya sebati.
Acar ..
Acar akan tahan lama kerana cuka & gula sebagai pengawet..


(Ayat yang sama setiap kali tulis resipi acar)
Untuk langkah demi langkah...& tips berkaitan acar...


BOLEH TENGOK ACAR IKAN TALANG KAT SINI...

 ATAUPUN ACAR IKAN MASIN KAT SINI...



1 comment: