Monday, 19 September 2016

PULUT CEMPEDAK


Pulut Cempedak..
Pernah makan Pulut Cempedak?
mmmm...aku pun ni 1st time makan Pulut Cempedak..
Kalau pulut Durian selalu la aku makan..
Sebab x pernah makan la mak aku suruh makan..
Ada ke orang makan pulut dengan cempedak
Haaa...amaran dari mak aku..."jangan nak buat muka pelik ...yang makan Pulut Mangga tu x pelik pun..."
mmmm...heee...hiii...huuu
Kata mak aku..kena ada 1st time la..baru akan ada 2nd time...3rd time..& next .....heeee



Sebab masih dalam cuti sekolah +cuti Raya Haji +Cuti Hari Malaysia...
Abang kakak masih kat umah...
Kata mak aku lagi...
Pulut Cempedak ni makanan biasa kat kampung nenek zaman dolu-dolu..
Mak aku kata kat kampung nenek makan pulut adalah biasa bagi kebanyakan orang.
Kata mak aku lagi...
Pulut Cempedak juga famous dolu-dolu..
Selain tu ada Pulut Pisang..Pulut Nangka..
Kata mak aku lagi...
Cempedak..pisang or nangka yang nak dimakan bersama pulut mestilah yang sudah MASAK RANUM...supaya manis...
Pulutnya pula mestilah PULUT LEMAK..
Iaitu pulut kukus yang digaul bersama santan & sikit garam..

Ni mak aku kata versi kotemporari...
Isi cempedak dibuang bijinya & diisi dengan pulut lemak..


Mak aku kata versi tradisi orang dolu-dolu...
Pulut Lemak dihidangkan bersama cempedak ranum yang masih melekat dipulurnya...
Siapa nak makan ..ambil sendiri cempedaknya..
Sebab mak aku kata sesetengah orang penggeli nak makan cempedak yang dipegang tangan orang lain...hihihihi


Ni plak versivmak aku sediakan untuk aku..abang & kakak...
Kakak cuit sikit jer..
Kakak kata "cannot go"..mmm kakak kan orang bandar..hihihi
Aku ngan abang memang makan sampai licin...
Siap tambah lagi...


Cempedak masak ranum...


Buah Cempedak terakhir daripada 5 biji yang dibawa pulang dari kampung...
Tengok cempedak teringat pantun lagu "rasa sayang"

Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan,
Saya budak baru belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan...

Rasa sayang..hey..rasa sayang...sayang hey...

PULUT CEMPEDAK
1/2 kg pulut
(rendam beberapa jam @ semalaman)
2 cawan santan segar + sikit garam
1 daun pandan
1/2 sudu teh pewar

Buah cempedak masak ranum

1. Kukus pulut yang sudah direndam bersama daun pandan.
2. Bila pulut sudah jernih & masak,keluarkan pulut dari kukusan & masukkan dalam bekas yang agak besar.
3. Tuangkan santan bergaram dalam bekas pulut sambil dikacau dengan sudip hingga rata.
4. Pulut akan menyerap santan & akan jadi kering & berkilat..
5. Hidang bersama cempedak masak ranum

** selain daripada dimakan besama cempedak..
boleh juga dimakan bersama pisang masak ranum..nangka ...mangga masak...atau bersama

No comments:

Post a comment