Tuesday 6 September 2016

SAYUR BROCCOLI BERDAGING

Sayur Broccoli Berdaging...
Lauk untuk lunch..
Tapi boleh ckp lunch ke kalau makan pukul 5 petang..
mmmmm....



Nama jer Sayur ..
Tapi lebih bnyk daging dari sayurnya..
Broccoli tu mak aku yang nak makan..
Kalau aku ..xde satur tu lagi ok..
Sebab...
Sebabbbbbb....
Daging tu ..
DAGING KAMBINGGGGG...
I likeeeee it...!!!
Hehehe...
Mak aku kata masak daging kambing sebab kakak dah balik Johor..
Kalau kakak ada kena,masak lauk lain sebab kakak x makan dging kambing..
mmm...rugi3..sapa,yg x makan daging kambing yang sedap...
Nyum3....
Tapi stok daging kambing dah habis dlm peti ais..
Ni last stok..
Mak aku kata pasni dah xleh selalu beli dah kambing sebab semalam tgk kat Hero..
Harga dah naik gilerrrr...
Jangan x tau...selalu klu beli daging kambing ni memang aku yang akan pilih..
Aku akan pilih yang x banyak warna putih..
Sebab yang putih tu lemak dia..
Heee..naper...??
x cayer ker..?
Heee...cayer ke x cayer ker ..
Memang itu yang aku buat..
Pilih Daging Kambing...Salmon slice..Telur...Kentang..Bawang..
mmm..tu memang tugas aku..
AND....AND..
Lepas pilih semua tu..
Aku akan pilih Ice-cream or Yogurt...
SEBAGAI UPAH..
hihihihi...


SAYUR BROCCOLI BERDAGING
2 slice daging kambing-potong kecik
1 cili merah
3 sudu minyak
1/2 ketul broccoli-potong2
3 sudu oyster sauce
2 sudu lada putih
1/2 bawang besar
Beberapa slice halia muda- racik panjang2

1. Rebus broccoli lebih kurang 5 minit
2. Tumbuk lada putih bersama bawang besar.
3. Gaul bahan tumbuk dengan daging kambing
4. Panaskan minyak & tumis daging kambing.
5. Goreng hingga berubah warna.
6. Tambah sedikit air & biar mendidih hingga air agak kering.
7. Masukkan oyster sauce..cili merah & broccoli rebus..
8.Kacau rata & mayikan api..siap


Ni daging kambing yabg dah digaul lada & bawang tumbuk..
Heee...tu lar daging yang aku pilih..
Cari la yang x banyak lemak putih tu..


Dah siap ..
Mak aku masak lauk ni jer...
xde lauk lain dah..
Lepas makan aku tido..
Malam tu masa tengah buat homework memang rasa panasssss giler...
Kipas siling tu x rasa macam x cukup angin jer..
Aku amik plak table fan & pasang full hala kat belakang aku baru rasa lega sikit..
Bila aku merungut panas...
Mak aku cakap sebab mak aku guna banyak lada putih masa masak sayur tu..
Kata mak aku lada tu akan beri effect panas jika berlebihan..
Kata mak aku..
Sebab tu lah Portugis...Belanda & British menjajah nusantara untuk dapatkan bekalan lada hitam..lada putih & rempah ratus untuk dibawa balik ke negara mereka kerana negara mereka ada musim sejuk.So,banyak guna lada & rempah dalam masakan boleh memanaskan badan terutama semasa musim sejuk...
Tu ..kata mak aku lar...
Mak aku kata belajar Sejarah masa sekolah dolu...
mmmm....aku rasa dalam buku sejarah aku sebut Tanah Melayu dijajah sebab faktor ekonomi iaitu bijih timah..sebab ada pelabuhan strategik di Selat Melaka & faktor mubaligh Kristian nak sebarkan agama mereka...
mmmm....kena study lagi la nampaknyer..
Huhuhuhu...

No comments:

Post a Comment