Thursday 1 September 2016

LEMPENG NYIOR a.k.a PEKNGA

Lempeng Nyior..
Sajer xnak cakap Lempeng Kelapa..
Sebab dah selalu cakap Lempeng Kelapa dah...
Heeee...
Nyior tu kan senonimnya kelapa..
Antonim..?
mmmm...ada ke antonim kelapa..
Mana ada....
Ada teka teki...
Sebiji kelapa jika dibelah...
Mana satu kelapa..
Mana satu nyior...
Haaaaa....aku pun xtau..
Tapi mak aku kata..
Kelapa sebelah selatan...
Nyior sebelah utara....
Laaaaa....tu ke jawapannya...


Lempeng Kelapa...
Lempeng Nyior ni..
Mak aku kata kalau kat kampung nenek dipanggil "Peknga"
Hahaha...lawaks la nama
Mak aku kata..dipanggil peknga tu singkatan daripada perkataan "tempek belanga"
Sebabnya kat kampung nenek ...kuali tu dipanggil belanga
Mak aku kata kuih ni biasanya dibuat oleh nenek jika stok minyak masak ada sikit jer..
Kalau minyak banyak nenek akan buat cekodok..
Alamak..rasa sedap plak cekodok..


Lempeng ni mak aku kata antara makanan nostalgia pra merdeka..
Mmmm...tau la semalam tu 31 Ogos...
Kat sekolah pun cikgu PSS selalu cakap lempeng & ubi kayu rebus tu sepanjang bulan merdeka ni..
Mmmm...dah la aku masih sedey xdapat gi Dataran Merdeka semalam...


Mak aku masak lempeng ni tadi...
Tapi hanya mak aku ngan kakak jer yang makan..
Cicah Sambal Bilis petai..
Aku xde selera nak makan lempeng ni...
Aku minum air teh O jer..
Mak aku buat 1 mug kopi 0 & juga teh O untuk aku ngan kakak..
Tapi kakak cakap dia nak Kopi O..
Baru minum seteguk..
Kakak kata pahit..
Hahaha...
Kakak ambik pulak Teh O..

KAT SINI ADA LEMPENG KELAPA YANG COMEL SIKIT..heee

SINI PUN ADA...

LEMPENG NYIOR..mak aku
2 cawan tepung gandum
1 cawan kelapa putih
1/2 sudu teh garam halus
1 sudu teh gula
1 telur
2 cawan air suam
Sikit minyak

1. Dalam bekas,campurkan tepung,kelapa,garam & gula.
2. Gaul rata & pecahkan telur..tambahkan air suam sambil dikacau hingga sebati..
3. Air boleh adjust..jika suka adunan pekat kurangkan air..jika suka yang cair boleh tambah air..
4.Panaskan 1 sudu minyak & tuangkan sesenduk adunan lempeng..
5. Terbalikkan lempeng &tekan2 dengan belakang sudip supaya lempeng leper nipis.
6.Balik-balikkan supaya garing kedua2 belah..
7. Hidang panas2 dengan sambal tumis @ kuah kari...


KOPI O
1 sudu makan serbuk kopi
2 sudu gula
1 mug air panas mendidih

1. Dalam bekas..masukkan gula & serbuk kopi & gaul rata.
2. Tuangkan air panas yang baru mendidih & tutup bekas sekejap biar terseduh lebih kurang 5 minit.
3. Kacau hingga gula larut & tapiskan.
**sukatan ini untuk 1 mug besar @ 2 cawan kecil...

2 comments:

  1. ari tue wat juga lempeng ;)
    makan ngan sambal ikan bilis

    ReplyDelete
  2. Waa...ramai-ramai makan lempeng semoena bulam merdeka..hee

    ReplyDelete