Tuesday, 13 September 2016

PUASA SUNAT ARAFAH..9 ZULHIJJAH

Jujurnya...
Jujurnya...
Ni 1st time aku Puasa Sunat Arafah..
Sebelum ni aku x amik pot pun..
Maka aku x berani nak cakap lebih sebab aku belum layak nak jadi "ustazah"
Achik kata sunat kita puasa 9 Zulhijjah iaitu sehari sebelum Raya Haji
Raya Haji kan 10 Zulhijjah
Selain daripada berpuasa sunat..
Achik kata hari ini jemaah haji melakukan wukuf di Arafah
Tu sebab namanya Puasa Sunat Arafah..
Waktu tu juga wakru yang terbaik untuk berdoa dan memohon ampun daripada Allah.
Berkali-kali Achik ingatkan...supaya banyak berdoa sebelum Asar hingga tengah malam kerana waktu tu jemaah haji sedang wukuf..
Arab kan berbeza masa dengan Malaysia lebih kurang  jam
Radio IKIM pun banyak kali bagitau..
Aku pun ada dengar kat radio...supaya kita berdoa pada waktu tu...kat radio ada cakap..
Pukul 5 pagi semua bangun untuk sahur..
Nenek..pakcik..achik..mak aku...haikal..& aku..
Abang & kakak & Aqil jer x bangun..
Best ...
Rasa macam bulan Ramadhan..

Tengahari mmg x boley makan la sebab puasa kan..
Semua balik kg umah nenek..
Esok kan nak Raya Haji..
Semua orang sibuk buat ketupat..
Tapi citer pasal puasa sunat ni dulu lah...
mmm..
Sebab puasa..aku banyak tido jer..
Bangun petang tengok macam bulan Ramadhan..
Macam- macam makanan untuk buka puasa..

Perut Kambing Masak Lada Hitam...
Masakan mak aku...
mmm...aku x rasa pun sebab x suka perut..
Hanya mak aku & pakcik jer suka yang ni...

 Kari Kepala Ikan...
Masakan nenek..
Mmm...ni aku sukaaaaa..
Kari nenek sedappp


Sambal Petai Nenek..
Yang ni pun aku sukaaa..


 Ayam Masak Pahang..
Achik yang masak..
Sebab pakcik kan orang Pahang


Cempedak Goreng  Achik..
Eh..cempedak goreng Achik ke...@ achik goreng cempedak??
mmm...Cempedak Goreng
Digoreng oleh achik...
 Ada citer ni..dalam kuali
Achik tengah goreng..x sempat masak gas habis..api dapur padam...
Tu sebab cempedak tu berendam..
Hahaha..
Sib baik kejap jer Pak Lang tokey kedai datang hantar gas..


Kuih Lapis...
Mak aku yang masak...
Guna loyang..
Selalu mak aku kan guna cawan merah yang comel2 tu..


Buah Dokong..
Nenek yang beli..
Mmmmm..ada lagi lar...
Ikan pekasam..
Ulam..
Ketupat..
Lemang pun ada .
Tapi yang tu simpan entri pasni plak..
Dah x muat ni..
Heeee

No comments:

Post a comment