Friday, 16 September 2016

LEMBU QURBAN..DAGING QURBAN

Sambung citer pasal Raya Haji a.k.a Raya Qurban 2016
Masa pagi lepas solat aidiladha...
Ramai tetamu datang rumah nenek..
Tapi pakcik terus pergi tempat qurban sebab pakcik kata nanti kalau lambat..lagi lambat siap..
Lepas  dah ramai tetamu balik baru nenek & abang gi tempat qurban tu..


Ni la lembu qurban yang ada bahagian kitorang..
Bukan sekor ni...
Hanya 2 bahagian jer
Pic ni pakcik yg sent by whatsApp..
Pakcik kata ada banyak lembu yang sudah & akan diqurbankan kat situ..

Tapi pakcik ambik pic lembu ni jer..
Yang lain tu biarlah tuan qurban tu yang snap pic & share dlm family group whatsApp dorang..
Hihihihi..


"Ajal maut Allah yang tentukan...
Makanya dengan penuh pasrah aku menyerah diri untuk diqurbankan dengan penuh redho...Semoga rohku diterima Allah dan ditempatkan disyurga abadi....Amiinnn."
(mungkin inilah karangan yang akan aku tulis jika ada soalan karangan "aku seekor lembu")


Achik tengah kuarkan daging qurban dari besen..
1 bekas daging
1 bekas tulang-tulang
1 bekas lagi..organ dalaman..



Daging...daging...daging..!!!h
Hahaha...Achik bukan jual daging la..
Achik ngan nenek tengah timbang daging untuk disedekahkan kepada jiran-jiran
Pakchik suruh asingkan sikit untuk makan sendiri..
Ada pakcik kira dengan caculator jumlah yang boleh dimakan sendiri..selebihnya kena sedekah..
Aku x faham sangat pasal tu..
So..tengok jer lah


Pakcik memang teror bab-bab potong daging & potong tulang-tulang..
Jangan x tau..pakcik juga biasa sembelih lembu tau..!!
So..jangan main-main dengan aku yer..
Sebab aku ni anak sedara pakcik..
Hihihi...
Sowi yer Haikal..
Terlebey plaks...heee


Ni perut lembu..
Hati..
Jantung..
Limpa..
Paru...
&.....lembu pun ada...
Nenek kata semua organ dalam lembu tu memang dibahagi 7...
Ni dalam besen ni kiranya 2/7 la

 Eiii...tengok nenek proses perut lembu tu..
Ngerinyer...
Ingatkan boleh terus masak..
Rupanya banyak proses sebab perut yang hitam tu kena kasi putih..
Kata nenek ada 2 cara nk cuci perut yang hitam tu..
Guna kapur sireh & gosokkan pada perut lemvu tu...
Tapi nenek kata yang ni nenek celur & kikis hingga putih..
Tengok nenek buat...mmmm..memang susah lar..
X mungkin aku sanggup buat..



Selesai timbang & packing daging ...
Dapat 15 bungkus..setiap 1 achik kata beratnya 1 kati..
1 kati..??
Heee...mak aku kata..kati tu timbangan sukatan lama sebelum guna timbangan kilogram..
Kata mak aku 1 kati tu lebih kurang 600gm..
Kalau kira kg ..lebih dari setengah kg la..
Pastu achik minta abang gi hantar pada jiran-jiran nenek & juga pada Tok Lang & Tok Ngah..
Pastu mak aku masak Sup Tulang...Perut Masak Black Pepper...
Dinner Daging Qurban..
Sedappppppp....
Tapi esok pagi tu Achik..Pakcik..Haikal & Aqil nak balik Pahang...
Huhuhu...bored la haku...huhuhu






No comments:

Post a comment