Wednesday 15 April 2020

ALAT KOPEK KELAPA

Nenek tengah kopek kelapa..
Balik kampung ke?
Takkkkk la,
Mana boleh balik kampung
Kan tengah Perintah Kawalan Pergerakan ni
Kalau x kerana Covid 19 ni
Memang plan nak balik kampung pun
Huwaaaaaa😭😭😭😭
Tengah scroll draff nak pilih untuk post sebab banyak sangat tapi ada yang dahblupa ceritanya
Ternampak pic nenek tengah kopek kelapa ni..
Lagi la rinduuuuuu
Memang ada beberapa kali call nenek sejak dalam Perintah Kawalan Pergerakan ni
Mak aku setip hari akan call nenek..
Kadang kalau mak aku lambat call, mesti handphone mak aku lak bunyi sebab nenek call.
Nenek kata dah x tau nak buat apa..
Dah siram pokok cili,
Dah belek pokok ubi, pokok kunyit, pokok serai, pokok ulam, dah cabut rumput-rumput tepi rumah & dah puas cakap ngan ikan
Hahahaa... Actually nenek tu gian nak memancing
Sebab tu nenek boleh cakap ngan ikan yang dikurung tu..
Macam la ikan tu faham
Hahahaha


Ni alat untuk kopek kelapa kat kampung
Tengok nenek biat senang jer
Tapi aku x berani nak cuba sebab tajam & berat
Nenek kata kopek kelapa guna alat ni sekejapan jer..

X sampai seminit dah siap sebiji kelapa dikopek

Kalau nenek kopek kelapa aku akan minta nenek simpan air kelapa untuk aku
Walaupun kelapa tu bukan kelapa muda
Tapi air kelapa tu tetap manis..
Kadang ada tombong kelapa dalam tu
Aku suka kalau tombong kelapa tu masih kecil sebab manis & sedap
Kalau tombong dia besar sangat nenek kata dah x sedap sebab dah kurang manis & macam makan kapas plak
Hahaha

Selalunya kalau kat kampung nenek akan kait kelapa sendiri
Pastu kopek kelapa
Pastu nenek akan guna mesin untuk parut isi kelapa
Kat kampung memang ada mesin kelapa
Ada alat kopek kelapa
Ada juga kukur kelapa
Tapi nenek akan guna mesin kelapa la sebab lebih cepat & xyah penat nak guna kukur kelapa
Kat umah aku memang ada kukur kelap
Aku pernah post KUKUR KELAPA & TOMBONG KELAPA... kat sini
Aku pernah mencuba mengukir kelapa
Tapi penat la & xde skill la..
Hahaha..
Kelapa- kelapa tu biasanya nenek kata selain terus guna untuk masak, nenek juga guna untuk buat kerisik
Beberapa hari lepas pun nenek kata nenek tengah kukur kelapa nak buat stok kerisik untuk bulan puasa x lama lagi ni
Haaaa... Jangan x tahu
Aku pun pernah belajar buat kerisik
Mak aku pernah tunjuk & ajar aku
CARA BUAT KERISIK.... kat sini..
Pic step by step tu pernah jer jump kat blog orang lain. Pic lain pun jumpa jer..
Dia amik pic kat blog ni & letak watermark dia...
Hahaha sebab pic-pic kat sini xde watermark, maka dia amik & letak watermar dia..
Niat blog ni untuk catat & baca & kalau ada yang nak refer boleh jer.
Nak guna pic untuk tujuan yang baik
Pun boleh jer.
Macam nak buat rujukan ke, nak buat assignment ke,
Boleh jer, guna la semoga bermanfaat
Tapi amik pic & letak watermark dia tu x baik la kan....
Jangan la buat camtu kan
Amik pic & gunalah.. Boleh je.. tapi jangan la letak watermark sendiri kat pic yang amik dari sini..


5 comments:

  1. Ada jugak perangai blogger cmtu ek.lepas tu nntibclaim tu gambar sendiri. Apa la nk jadi menipu terang terangan mcm tu.

    Sepanjg pkp ni nenek cella dok sorang je ke kt kampung? Atau ada yg teman? Risau juga org tua sorang2 kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehee kan...
      Tak baik kan buat macam tu.
      Takper lah semoga nanti mereka x buat lagi. Kiter bagi jer kalau nak amik pun kalau perlu nak guna untuk yang baik-baik. Tapi bila dah amik siap letak watermark dia xleh blah tu..
      Mmm.. xperlah..

      Nenek ok jer sebab dah tinggal dekat ngan rumah Achik.. Hari2 Achik masak & Haikal hantar makanan & nenek cakap jiran baru sebelah rumah tu pun baik selalu hantar makanan kat nenek.Mak kiter pun setiap hari call.
      Sis pun take care & sama2 kita doakan covid 19 segera berakhir & kita dapat puasa & raya dengan selamat walaupun #Stay@home#

      Delete
  2. Itu dinamakan daylight robbery..bila curi gambo etc claim hak dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah la musim PKP ni takut ada penyamun kat luar sebab dah sunyi & ramai orang xde kerja..
      Penyamun maya pun ada juga.
      Hahaha

      Delete
    2. And a shameless one🙄

      Delete