Friday 17 April 2020

BUBUR NASI BERSANTAN DAN SAYUR

Bubur Nasi Berayam & Sayur
Bukan hari ni nyer
Tapi yang dalam draff
Resipi ada tapi takda catatan
So, melangut xde buat apa..
Catat la skit & publish
Pic masakan hari ni dah ada tapi lum ada resipi.
So, post yang dalam draff ni jer la dulu
Isi masa
Hahaha

Bubur Nasi Berayam & Sayur
Ada ayam& sayur
& ni bubur nasi versi santan
Kalau bubur kosong tu dimakan ngan lautaoi versi santan dah ada semua dalam bubur.
All in one la

Actually aku suka jer makn bubut nasi
Dulu mak aku selalu jer masak bubur nasi
Now sejak Perintah Kawalan Pergerakan baru sekali kot mak aku masak
Sebabnya abang x suka bubur nasi
Eh, bukan abang pun suka ker?
Ntah.. Abang cakap x suka..
Mmm yer la masa mak aku masak bubur nasi tu sebelum Perintah Kawalan Pergerakan. Masa tu kalau x suka pun boleh jer abang kuar beli makanan lain or sebelum balik abang akan tanya maknaku masak apa
Kalai x kena taste abang akan makan sesiap sebelum balik
Now kena makan jer apa yang maknaku masak
Hari tu masa mak aku masak bubur nasi abang kata abang x suka bubur nasi
Kakak lak cakap x kenyang makan bubur nasi
Perut penuh tapi x kenyang
🤣🤣Ada lak dah penuh perut tapi x kenyang..
Aku makna kenyang jer..
Heeee....
Agaknya sebab tu mak aku dah x masak bubur nasi kot sebab abang ngan kakak lebih suka nasi ngan lauk
Sebelum Perintah Kawalan Pergerakan xpa
Abang ngan kakak selalu jer keluar makan kat  Bistro tu..
Port abang kat Unan Roti John ngan kawan abang. Selalu aku kirim jer lah nak makan roti john walauompun kadang sampai pukul 11 malam baru dapat makan
Huhuhu
Kakak lak selalu gi minum kat Bistro tu naik motor ngan Kak Nisah blok polis tu
Selalu aku akan kirim kakak belikan spider fries.. Sedap
Aku jer xleh kuar malam walaupun Bistro & foodcourt tu dekat jerk..
Jalan kaki pun sampai
Mak aku cakap belum cukup umur
Huhuhu

BUBUR NASI BERAYAM & SAYUR
1 cawan beras wangi
10 cawan air (anggaran)
1 keping dada ayam - cincang
2 tongkol jagung - ambil isi
1 kiub ayam
1 pokok daun sup
1 pokok daun bawang
1 ketul halia muda
1/2 bawang besar
2 sudu teh garam
1 kotak santan

1. Cuci beras & masukkan 3 cawan air
2. Tanak dalam rice cooker hingga mendidih.
3. Dalam masa yang sama jerang air dalam kette untuk sentiasa ditambah ke dalam bubur.
4. Bila nasi bubur dalam rice cooker mula kering, kacaukan beberapa kali d tambah air panas mendidih anggaran 2 cawan.
5. Setiap kali air mula kering, kacau & tambah air mendidih supaya bubur kekal mendidih.
6. Bila bubur pekat tambah isi ayam, jagung, kiub ayam, garam & masak  beberapa minit lagi
7. Tambah santan & kacau biar semua bahan sebati. Biar mendidih sekejap hingga bubur pekat
8. Sesuaikan rasa & tabur daun sup dan daun bawang.
9. Boleh terus makan @ tambah ikan bilis, kacang & telur masin

3 comments:

  1. Untong budak budak.sekarang.. mak masak tak suka... Bleh keluar.makan kat luar.
    Zaman dulu pergi kedai beli yg takde.dirumah.
    Atau beli kat pasar malam atau pasar tani.
    Bukanlah benda yg tak suka. Hehehe.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu masa sebelum MCO
      Now kena makan jer kat rumah
      Kedai semua tutup
      Nak keluar pun takut kena tahan kena bayar saman

      Delete
    2. Budak sekarang loaded. Hehehe

      Delete