Wednesday 8 April 2020

KEK KUKUS COKLAT CHEESE - PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN - COVID 19(DAY 21)

Hari ni dah Selasa 7 April 2020. Dah masuk 21 hari dah Perintah Kawalan Pergerakan.
Tapi nak citernya semalam aku buat kek

Kek Kukus Coklat Cheese
Ceritanya dah lama aku nak buat Japanese Cotton Cheese Cake tapi sampai hari ni x terbuat lagi..
Semalam nyer semalam(hari Ahad la tu) aku try buat Japanese Pancake...
Try buat masa mak aku tidur sebab mak aku puasa
Tapi 80% jer menjadi
Sebab x segebu macam tengok dalam youtube.
Puncanya meringue aku x keras..
Lepas snap pic share ngan group class terua aku makan sampai habis..
Picit cream banyak-banyak & makan habis sebelum mak aku bangun
Hahahaha...


Kek Kukus Coklat Cheese ni plak buat sebab hari Isnin tu tengok cream cheese yang abang beli nak buat cheesekut hari tu
Dah lama abang nak buat cheesekut
Sama macam aku, x terbuat
Hari Isnin masa aku belek-belek cheese ni tengok dah expired la
😱😱Owh nooo..!!!!
Bila tanya aku boleh guna lagi ke
Mak aku cakap boleh lagi sebab baru lagi expired date tu
Lagipun sejak beli abang memang letak dalam freezer..
Beku keras macam ais


Selepas beberapa pilihan yang memang semua sebab rasa nak masak
Akhirnya aku deside nak buat Kek Kukus Coklat Cheese

Dulu mak aku pernah buat
Memang sedap
Tapi cari dalam old post x jumpa pun
Dalam draff pun xde
Mmmm x tau naper x dapat dikesan
So, buat berpandukan dalam youtube


KEK KUKUS COKLAT CHEESE
3  biji telur
3/4 cup gula
1/2 cup susu
1/2 cup air panas
1/2 cup corn oil
1/2 ts salt
1 ts esen vanila

1 cup self raising flour
1/2 cup cocoa powder 1ts bkg soda

Lapisan Cheese:
250 gm cream cheese
1/4 cup gula
1 telur
1 sudu air
1 sudu tepung gandum

1. Mix gula & telur hingga putih & gebu
2. Tambah susu, esen vanila, corn oil, garam & air panas
3. Mix lagi hingga sebati
4. Ayak tepung kek, koko & soda
5. Campur semuanya & mix well
6. Bahagi 2 bahagian. 
Sementara itu panaskan pengukus hingga air mendidih. 
7. Alas loyang dengan plastic cling & tuang 1 bahagian adunan kek coklat & kukus 15 minit
Sementara tu siapkan lapisan cheese
8. Mix cream cheese, air, gula, telur hingga creamy. + tepung. 
9. Bila cukup 15 minit lapisan 1 kek colat, tuangkan adunan cheese & kukus lagi 10 minit
10. Kemuadian tuang pula 1 bahagian lagi adunan coklat & kukus lagi 20 minit
11. Angkat & sejukkan sebelum potong

*** jika air kukus kering, jangan guna air sejuk tapi tambah dengan air mendidih supaya kukusan kekal mendidih



Gigh aku ayak tepung + serbuk koko
Dah la tengah puasa  hari Isnin
Bau coklat tu rasa nak masukkan skit dlaam molot
Hahahha

Aku mix semua
Tapi kukus & loyang kek mak aku yang siapkan
Mak aku cakap sepatutnya aku kena siapkan dulu sebelum mula mix semua tu
Tapi sebab aku buat kerja lambat, mak aku tolong siapkan loyang alaa plastic scling tu
Heeee
Kukus pun mak aku yang keluarkan & jerang sampai air mendidih
Kalau ikut aku nak kukus dalam rice cooker jer
Tapi mak aku kata mana nak muat loyang tu besar
Kalau loyang kecil boleh la guna rice cooker
Itupun masa nak tuang lapisan cheese kat atas kek tu..
Tangan aku melecur kena wap panas dari air kukusa yang sedang mendidih kat bawah dia..
Hubuhuhu

Tadaaaaaa....
Hilang sakit tangan kena wap panas bila tengok kek dah masak

Tapi berombak macam ombak Laut China Selatan plak on the top..
Mak aku cakap sebab aku kukus dengan api yang kuat
Lain kali api kena medium, baru top dia rata..
Mmmm.. Mana aku tahu..

Ombak pun, ombak la..
Janji sedap
Memang sedap sangat.. Sangat.. Sangat kek ni tau..
Rasa coklat dia macam dark bitter chocolate + cheese..
Mmmmmm... (sambil pejam mata)
Lagi sedap sebab buat sendiri..
Vangga giler aku walaupun top dia tak rata..
Hahahhaa...
Abang cakap sedap
Mak aku cakap not bad
Kakak?
Mmmm bertuah la kalau kakak nak cakap sedap kalau aku masak
Tapiiiii...
Lepas iftar sampai tengah malam
Kejap kejap kakak keluar amik 2,3 ketul pastu masuk bilik
Kejap lagi dia keluar lagi buka tudung saji & nampak la dalam tangan tu sorok kek ni
Masuk.makan dalam bilikkkk bai🤭
Siap minta pic kek ni.
Agak-agak kakak nak buat apa dengan pic tu??
Aku curi-curi buka tudung saji..
Huh dah tinggal 1/2 jer dah kek tu
Bangun pagi tadi
Dah tinggal x sampai 1/4 dah kek ni
Huwaaaaaaa....
Aku membayangkan hari ni nak makan sepanjang hari sambil feling2..
Sib baik x habis
Kalau habis, memang aku nangis..

6 comments:

  1. Org ikhlas memang dia puji dalm hati...😀untungla kena kurung degn kek cheese.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha.. Camtu ek...
      Rezeki cheese expired.. 🤭🤭🤭
      Tapi vangga dapat buat kek sedap🤩🤩

      Delete
  2. Terliuq plak denn.. 😋😋

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu arr...
      Kiter oun teringat-ingat plak kesedapan tu.. Tapi dah xse cheese.. Entah bila lagi nak dapat makan😭😭😭

      Delete
  3. Tombam nanti kalau makan cheese Hari Hari. Bukannya membanting tulang ....bahaaya...

    ReplyDelete