Friday 3 April 2020

NASI GORENG IKAN LENGAT vs SUP - PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN - COVOD 19 (DAY 16)

16 hari Perintah Kawalan Pergerakan:Covid 19.Sebab hari Khamis aku juga ambil kesempatan puasa sunat Sya'ban bersama mak aku & sambil temankan kakak habiskan ganti puasa..
Nampaknya hanya abang la sorang yang x puasa.
Mak aku masak jer nasi untuk abang lunch dengan baki ayam masak merah semalam tu.
Untuk iftar, sejak lepas zohor mak aku dah mula masak PULUT SERI MUKA..
Mak aku cakap kena masak awal supaya nanti masa iftar, kuih dah sejuk.
Kuih Seri Muka kena potong bila dah sejuk
Kalau potong panas-panas nanti x cantik

Nasi Goreng Ikan Lengat vs Sup Crabstick
Ni untuk main dish iftar la
Mak aku cakap masak Nasi Goreng Ikan Lengat sebab stok ikan lengat masih ada.
Pastu Sup Crabstick tu pun untuk kuah la
Sedap nasi goreng ni sebab...
Sebab sedap la..
Hahahaa...


Aku, mak aku & kakak jer makan Nasi Goreng Ikan Lengat vs Crabstick Soup
Abang xnak makan sebab dah makan nasi dengan ayam masak merah masa lunch
Ala... abang tu xnak sebab maknaku letak banyak isi ikan..
Cer kalau letak isi ayam..
Hahahaha
Tapi kuih seri muka abang makan banyak..
Macam sama jer la juga kan..


Resipi c&p jer dari post NASI GORENG IKAN LENGAT... kat sini
Sebab mak aku kata sama jer
Mmmm... Betul la..
Rupa sama
Rasa pun sama
Sedap

NASI GORENG IKAN LENGAT
4 cawan nasi
4 ikan lengat- ambil isi
10 kacang buncis- hiris nipis
1/2 batang carrot- hiris jejari halus
1 sudu teh garam
3 sudu minyak

Bahan Tumbuk
7 cili padi
1/2 bawang besar
3 bawang putih



1. Panaskan minyak & goreng isi ikan lengat hingga garing
2. Tambah bahan tumbuk & carrot serta garam
3. Masukkan nasi & sayur buncis
4. Gaul goreng hingga panas berasap
5 sesuaikan rasa

Minuman plak haruslah Hot Lemon Tea


Lately ni aku dah falling love dengan Lemon Tea..
Hahahaha.. Sudah curang dsngan Nascafe Caremel Latte..
Puncanya stok nescafe caramel latte dah habis..
Mak aku cakap dah cari kat speedmart masa keluar beli barang dapur hari Isnin tu
Tapi xde
So, altenatifnya aku try buat  Ice Lemon Tea
Ya ampun, sedap banget..
Bunda harus nyobain..
Ops.. terspeaking Indon plak dah kenaper????
Hahahaha
Tapi mak aku x kasi minum ais sangat sekarang
Kata mak aku better minum minuman panas
Sebab tu aku selalu buat hot lemon tea plak sekarang

2 comments:

  1. Sedapnya ikan lengat tu 🤤

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heee.. Kiter suka kalau dah campur dalam nasi goreng..

      Delete