Friday, 19 May 2017

SERAWA PISANG SANTAN KOTAK

Serawa Pisang Nangka Santan Kotak
Haaa....nama cam something..
Pengat Pisang jer pun...
Tapi mak aku cakap ni Serawa Pisang Biasa jer...
Cuma guna santan kotak...
Apa bezanya..??
Mak aku kata kalau guna santan segar rasa lebih lemak
Lebih harum
Tapi kalau guna santan kotak ...
Pun sedap..
Cuma bau lemak dia x sama la..
Mmmm...aku makan cam sama jer...


Mak aku masak untuk Iftar...
Aku yang x puasa pun xkan x makan..
Cuma aku makan x banyak la
Sebab bubur manis-manis ni aku kureng sikit...
Mak aku jer yang suka sangat..

Kata mak aku kalau kat umah nenek ....
Dolu-dolu ...Serawa Piasang ni dimakan ngan pulut...
Mmmm...sedap ker..???
Ntah aku x pernah makan..
Mak aku kata sedap....
Tapi aku lagi suka pulut mangga..
Argh...!!!!
Sedapnya Pulut Mangga...
Hihihihihi..


Mak aku kata bukan semua pisang sesuai buat pengat a.k.a serawa ni..
Kata mak aku kalau pisang emas ke @ piasang-pisang yang orang wat dessert tu...
Memang x sesuai buat pengat sebab isinya lembil dan mudah hancur..
Mak aku kata kalau Pisang Cavendish lagi la x boleh sebab nanti pisang tu akan berair dan hancur..
Tapi kalau sapa nak buat juga....buatlah ...
xde dosa pun.....
Kata mak aku.... pisang yang orang wat Pisang Goreng lebih sesuai buat Pengat...
Contoh..??
Contohnya pisang nipah,Pisang Nangka,Pisang Raja..Pisang Awak..
Haaaa...kenal ker..pisang tu..?
Hihihihi....ada yang aku kenal...
Macam pisang nangka ni aku kenal la...

Serawa Pisang & Kurma...
Nampak la iftar kan...
Hahahaha....

SERAWA PISANG SANTAN KOTAk
5 biji pisang nangka-hiris
2 cawan santan
3/4  kotak santan
2 keping gula melaka
1/2 sudu teh garam
1/4 cawan sagu-rendam hingga kembang
2 helai daun pandan

1. Hiris pisang  dan masukkan 2 cawan air.Masak hingga mendidih


2. basuh dan rendam sagu hingga kembang.Sagu mesti rendam hingga betul-betukl kembang baru cepat jadi jernih bila masak nanti...


3. Santan kotak...


4. Bila mendidih masukkan pandan dan  sagu yang sudah direndam...Biar hingga mendidh lagi dan sagu jadi jernih


5. Bila sagu sudah jernih,masukkan garam dan gula melaka


6. Masukkan santan kotak


7. Kacau selalu supaya tidak meruap


8. Masak hingga pisang lembut dan sagu nampak jernih sepenuhnya..

2 comments:

  1. Serawa pisang...mmm...teringat arwah mak aunty masak seperiuk besar...arwah abah suke...

    ReplyDelete
  2. Geng mak kiter la tu...
    Kalau bulan puasa mesti ada juga a
    masak pengat ni...
    Bulan x puasa pun maknkiter aelalu masak pengat...
    Suka betul mak kiter...
    Mmmm....kita amakan juga tapi x boleh banyak...
    manis

    ReplyDelete