Saturday, 13 May 2017

KARI AYAM CAMPUR BETIK

Kari Ayam Campur Betik...
Mak aku cakap Kari Ayam Campur Betik ni Makanan Nostalgia...
Mmmm...mak aku memang banyak Makanan Nostalgia..
Apa yang Nostalgia...?
Ntah...
Mak aku kata dolu- dolu kat kampung nenek ..
Kalau ada kenduri mesti ada Kari YAym Campur Betik...
Sedap ke Kari Ayam Campur Betik...??



Sedapppppp do..!!!!!
Akupun percaya sebab dah makan...
Kalau x makan mesti aku x percaya....
Hari tu pergi kenduri kat Sik memang ada dihidangkan Kari Itik Campur Betik...



Ni la pic Kari Itik Campur Betik tu..
Yang daging tu itik...
yang merah tu betik...
Eh, cam pantun 2 kerat lak
Ceritanya disini....



Mak aku bagitau kalau kat kampung nenek
Selalu nya Kari Ayam Kampung yang dicampur betik..
Dan karinya mesti pekat sebab mak aku kata kari ayam versi kampung nenek wajib campur kerisik..
Ooooo....patut la kalau Kari Ayam or Daging yang nenek masak mesti pekat hampir macam rendang..!!!
Termasuklah Kari Ayam Campur Betik..
Selain daripada rasanya yang sedap...
Betik juga senang nak dapat masa tu..
Hampir setiap rumah ada tanam pokok betik..
Kalau kentang kena beli..
Guna betik free...
Tapi mak aku cakap ada lagi sebab lain...
Sebab apa...???
Kata mak aku sebab yang paling utama Kari Ayam Kampung tu dicampur Betik ialah untuk melembutkan daging ayam kampung...
Mak aku cakap orang- orang tua dahulu memang pandai dan banyak petuanya..
Buah betik sangat praktikal untuk menjadi egen pelembut daging ayam kampung yang  liat tu..
Waaaa.....egen tu...
Dah macam agen 007 lak...
Hahahaha...
Mak aku aku cakap memang betul
Kajian sanitifik juga membuktikan betik menpunyai enzim " papain" yang berupaya menguraikan protien supaya lembut..
Haaaa.....jangan ingat cakap kosong yer..!!
Mak aku kata maksudnya orang- orangvtua dahulu lagi advance pengetahuannya...!!!!


Dan ini buktinya....
Mak aku kata sebab ayam daging yang kita beli kat pasar ni memang x liat dah sedia lembut..
Makanya kalau dimasak dengan betik lagi cepat empuk..
Tengoklah...
Kari ni mak aku kata masak cam biasa masak ngan kentang tu..
Tapi sebab campur betik...
Isi ayam ni mudah terlerai dari tulang...
( tapi aku xmakan kaki ayam...tu favouritr mak aku..)
So..lain kali kalau nak masak ayam kampung or ayam pencen...campur lah betik...cepatlah empuk...
Tapi kalau nak Masak Rendang...
Sesuaikah campur betik...???
Hahahaha...
Who Care...????

KARI AYAM CAMPUR BETIK..
1/2 ekor ayam- sebaiknya bahagian bertulang
1/2 biji betik mengkal
4 sudu rempah kari daging
4 cawan santan cair
(@ ½ kotak santan + air)
1 asam keping( nenek x masukkan)
1 sudu besar gula melaka (versi nenek
 guna sedikit kerisik )
1 sudu teh garam
4 sudu minyak

Bahan Tumis:
2 bawang merah- hiris
2 bawang putih- hiris
1 pelepah daun kari
3 hiris halia- racik jejari halus
1 kayu manis- boleh skip
1 bunga lawang- boleh skip
5 cengkih- boleh skip


1. Sebaiknya guna betik mengkal( betik yang kulitnya masih hijau tetapi sudah merah isinya serta masih rangup)
Belah betik dan kupas kulitnya. Hiris besar- besar..


2. Guna rempah kari daging ikut brand yang disukai...

- Kalau nak pedas + Raja Kari...


- Kalau campur Raja Kari ni..nanti kuah akan jadi gelap seperti menggunakan kerisik..

3. Kalau style nenek masak kari ayam...
    Rempah kari beserta kerisik akan digaul
    bersama ayam dan sedikir air lalu dibiar
     agak-agak 10 minit sebelum tumis.


4. Panaskan minyak dan tumis bahan tumis hingga harum...


5. Masukkan ayam yang sudah digaul rempah kari tadi


6. Masak hingga naik minyak...


7. Masukkan betik yang dipotong  dan gaul rata supaya bersalut rempah kari


8.  Jika guna santan fresh atau santan cair..
     boleh tetus masukkan santan cair kesemua..
     Kalau guna santan kotak..masukkan 3 cawan
     air dan masa nak angkat baru masuk santan
     nya yang pekat..( 1/2 kotak pun sudah
     memadai)


- ni versi guna 3 cawann air dan belum dimasuk
  kan santan kotak yang pekat

9. Bila betik dah lembut masukkan santan pekat.
     Tambah asam, garam dan gula melaka ( jika
     suka)
     Sesuaikan rasanya dan kecilkan api beberapa
     minit supaya kuah mendidih perlahan dan
     kuah jadi cantik..


Selain sedap dimakan bersama nasi putih..
Kari ni juga sedap dicicah ngan roti slice..
Eh, kari cicah roti ke...@ roti cicah kari..
Hahahaha...
Yummmy....!!!



No comments:

Post a Comment