Sunday, 28 May 2017

KARI SALMON BERTELUR IKAN DURI

Puasa..puasa....puasa....
Tengah puasa tengok makanan semua sedap kan...
Palinggggggg Sedappppppp....
Kalau tengok AIR KOSONG..!!!
kannnn....????
Hahahahaha...
Ok...jangan tengok air kosong...
Tengok lauk...


Kari Salmon Bertelur Ikan Duri..
Haaa...camaner tew...?
xde camaner nyer....
Sama seperti yang dikhabar bicarakan..
Heee...pengaruh bahasa dengar drama
 " Pubawara" kat Radio Klasik la ni...
Pukul 1.35 hari Ahad ada drama klasik purba nyer kat Radio Klasik..
Chanel 87.7 kalau kat umah aku ni..
Kikiki...jangan ingat aku ni pecinta Radio Klasik..
Tapi KERANA TERPAKSA..
Sebab mak aku buka radio sambil buat Kuih Raya.
Radio tu dibawa dari bilik tidur ditumpangkan tepi TV..
Makanya xleh lah nk tengok TV..
Dengar la Radio Klasik..


Kari Salmon ni antara lauk yang selalu giler mak aku masak...
Exspecially Kepala Salmon...
Cuma hari ni Masak Kari Salmon tu bersama Telur Ikan Duri...
Sebabnya telur tu dah lama dalam peti Ais..
x menetas- menetas pun...
So..baik dikarikan jerk..!!

 Nampak Telur tu...???
Aku suka Telur Ikan Duri ni sebab besar- besar dan bolat- bolat
Aku selalu membayangkan ni Telur Tembakul dalam citer Batu Belah Batu Bertangkup...
Hahahaha...
Ala...citer yang mak dia bawa balik telur tembakul tu suruh Melur masak..
Pastu adik dia Pekan makan..
Minta lagi...minta lagi...nak lagi..
Yang kakak dia x sampai hati bagi juga kat adik dia sampai telur tu habis...
Mak Tanjung yang balik nak makan telur tu merajuk giler sebab telur tu dah habis...
Lalu membawa diri ke hutan sambil merintih..." Batu Belah Batu Bertangkup...
Telanlah aku hidup- hidup...
Akubkempunan telur tembakul...
Lalu batu itupun terngnga dan Mak Tanjung melompat masuk..
Pekan dan Melur  yang mengejar mak dorang hanya sempat mencapai 7 helai rambut Mak Tanjung...
Pastu ada lagi la sambungan dia..
Pekan dan Melur dibela Nenek Kebayan..
Akhirnya Pekan kerja diistana dan kakanya Melur akhirnya kahwin ngna Putera Raja
Dahsatkan Telur Tembakul tu...
Dolu sekolah rendah aku selalu masuk pertandingam bercerita...
Aku kan suka bercakap...
Tapi selalu dapat naib johan @ ke 3 jer..
Masa tahun 6 dapat Johan tapi masa nak wakil sekolah cikgu pilih naib johan..
Sebab.....mmmm biarlah..tu cikgu- cikgu nyer citer
Kalau sajak memang aku johan la...
Hihihi...x tau la memang aku betul- betul boleh bersajak or sebab yang lain tu sajer jer buat- buat kalah sebab kesian nak bagi aku menang..
Kakakakaka....!!!
Mmm...aku akan ingat tu sampai bila- bila
Tapi yang best tu citer zaman dolu perempuan yang cantik mesti baik dan akhirnya kahein ngan putera raja...
Masa citer tu aku bayangkan telur Ikan Tembakl tu bolat- bolat camni..
Tapi mak aku cakap kalau nenek..
Nenek panggil telur ikan " plotan"
Mak aku cakap ada orang panggil telurbikan mayong..
Mmmm...whatever la kan...

KARI IKAN SALMON BERTELUTLR IKAN DURI
1 kepala salmon + isinya
1/ 2 kotak santan kara+ 2 cawan air
1 asam keping
3 sudu serbuk kari ikan
1 sudu teh garam
4 sudu minyak

Bahan tumis:
3 bawang merah- hiris
2 bawang putih- hiris
1 sudu teh halba campur
1tangkai daun kari

 1. Potong dan cucinikan


 2. Gunting sarung kantung telur ikan  supaya nanti masak jadi bulat- bulat


 3. Ni telur masih dalam kantung..
      Kalau masak terus dalam kantung tu nanti
      telur akan jadi padat dan x bolat


4. Panaskan minyakbdan tumis bahan tumis
5. Masukkan rempah karibyang dibancuh dengan 1 cawan air dan masak hingga naik minyak
6. Masukkan ikan dan air beserta santan,garam dan asam keping.
7. Biar mendidih dahulu baru masukkan telur ikan..Jika masukkan sebelum mendidih nanti telur akan mudah pecah dan kuah akan jadi berkeladak
8. Selepas masukkan telur hati- hati kacau supaya telur xpecah..
9. Bila telur masak ia akan berubah dari oren jernih jadi kuning susu..
10. Bila telur dah masak sesuaikan rasanya dan perlahankan api supaya kuah pecah minyak dan cantik

Masa telur dah masak xde pantang larang dah..
Dah boleh kacau ikur suka dah sebab telur tu dah keras dah..
Mak aku cakap telur tu boleh jer masak separuh masak dan rasa dia liat- liat melekat kat lelangit bila kunyah..
Tapi yang ni masak keras..
Kalau baru nak belajar masak kari...
Nak kari yang bau dia melekat kat tangan..
Dan tips tentang rahsia masak kari
Boleh klick
PETUA MASAK KARI SEDAP DAN KUAH CANTIK
Tapi tu tips yang mak aku ajar aku la..
Kalau mak hangpa ajaq lagu lain..
Hangpa ikut la yang mak hangpa ajaq tu..
Satgi kot mak hangpa kecik hati..
Merajuk lari pi kat Batu Belah Batu Bertangkup cheq x tau na...!!!
Hahahaha...sebab apa aku cakap utara...??
Heee...bukan sebab makan kari...
Tapi nak bagi tau yang mak aku cakap kononnya Batu Belah Batu Bertangkup tu kat Perlis...
Wallahu'alam.....
Wassalamu....




2 comments:

  1. Wahhh....ahli sejarah sungguh dik cella...suka membaca cerita2 klasik...dengar radio pun saluran klasik....bagus2....aunty suke dik cella berceloteh....
    mmmm...mm wangi nya gulai telur ikan plotan...nak semangkuk...he..he.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi...
      Baca citerdongeng jer...
      Dengar radio klasik tu kadang best juga..
      Tapi banyak lagu lama-lama zaman kiter lum lahir lagi..hahaha

      Delete