Friday, 12 May 2017

POKOK LETUP @ POKOK ULAT BULU

Pokok Leletup...
Mak aku cakap orang Kelantan panggil "Pokok Ulat Bulu"
Mmmm...logik gak ar...sebab buah dia berbulu macam ulat bulu..
Cuma bulu buah ni lembut ...
Tapi aku memang panggil pokok leletup..
Sebab itubyangvditulis dalam buku Sains...
Pernah tengok...pernah makan...??
Mmmmm.... xkan la x pernah tengok kan...
Kat KL pun bersepah...
Tengok jer mana- mana ada pagar ker....
Pernah makan ke...?
Haaa..kalau aku...pernah la makan .
Tapi kat kampung la...
Kat erea umah aku pun ada..
Menjalar jer kat pagar tepi pondok jaga tu..
Tapi xkan nak gi kutip buah dia lak...
Hahahaha...


Ni buah leletup kat tepi pagar kampung nenek...
Pic masa balik kampung bulan Mac hari tu...
Sebab ada buah dia yang masak kuning tu...
Amik arr....
Buah leletup ni ada macam sarang burung ..
Ada bulu- bulu lembut melindungi buah dia...
Bulu- bulu tu bila kita pegang rasa macam berminyak jer kat tangan..
Sebab tu kot ada orang panggil "Pokok Ulat Bulu"
Tapi bulu buah leletup ni lembut..x tajam langsung
Isi buah dia lak sebijik macam isi buah markisa..
Haaa...aku tau buah markisa sebab mak aku selalu beli..
Bezanya isi buah markisa masam dan lagi juicy



Nenek cakap pucuk leletup ni pun sedao..
Mm..boleh makan ke....x taubpun..!!
Nenek kat pucuk- pucuk leletup tu sedap dijadikan ulan..
Tapi kena celur dulu baru sedap...
Waaa....aku lum pernah makan..
Mak aku lak cakap dolu- dolu memang jadi lauk pun...sebab boleh juga dimasak lemak putih..
Mmmmm...mak aku memang suka sayur lemak putih..
Kalai lauk- lauk aku lagi suka lemak cili api


Buah dia yang belum masak warnanya hijau..
Kalau dah masak warna dia kuning
Mak aku kata bentuk buah dia macam " Buah Jentik"
Buah Jentik..???
Apa tu...??
Haaa yang tu mak aku cakap x dapat nak tinjuk sebab pokok dia dah pupus kat kampung nenek..
Mmmmm...camaner yer buah jentik...?


Pokok- pokok leletup ni mak aku kata tempat kesukaan burung...
Sebab burung suka makan buah dia yang manis tu...


Haaa...ni buah yang dah berlubang ni mak aku cakap sebab isi dia dah dimakan oleh burung...
Mmmm...camaner burung tahu ada buah dalam bulu- bulu tu...
Semuanya Allah punya kuasa...!!

2 comments:

  1. akak pernah makan waktu kecik kecik dulu ;)
    balik sekolah jer , pi carik ... banyak hidup melata-lata ...ahhhh ginduya zaman budak-budak ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng mak- mak memang cam tu ker..?
      Hahaha...
      Seronoknyer kalau kiter dapat buat camtu.
      Kiter balik sekolah jer mak dah tunggu bawah pokok..
      Kadang - kadang kitervyang kena tunggu bawah pokok
      huhuhuhu...

      Delete