Monday, 22 May 2017

NASI DAGANG GULAI IKAN TONGKOL

Nasi Dagang Gulai Ikan Tongkol
Mak aku masak
Untuk b/fast & lunch  sekali semalam..

Aku suka sebab rasa nasi tu macam pulut sikit..
Sebab aku kan suka pulut..
Gulai dia pun aku suka...
Lemak,pedas,masam,masin & sikit manis..
Cukup rasa..
Eh, cam iklan cukup rasa lak


Mak aku cakap Nasi dagang ni makanan popular kat Pantai Timur.
tapi Nasi Dagang Putih ni mak aku kata lebih popular kat Trengganu
Sebab kalau Kelantan lebih popular Nasi Dagang yang guna beras warna merah...
Mmmmm...dua-dua tu aku biasa makan...
Tapi aku lebih suka Nasi Dagang Putih sebab rasa pulut..
Mak aku pun cakap camtu
Mak aku cakap kalau Nasi Dagang Merah tu mak aku cakap susah nak masak sebab beras dia keras..
Hahaha...ada beras lembut ke..
Mmm,,,,mak aku cakap ada...
Mak aku kata kalau beras wangi tu kira beras lembut la...
Bukan beras tu yang lembut
tapi kira nasi dia la yang lembut..
hahahahaha..

Selain lauk Gulai Ikan Tongkol ...mak aku juga buat Acar Carrot + Mangga
Mak aku kata sebab masakan Pantai Timur Berlemak..
Kena ada acar untuk kurangkan muak
Walaupun kitorang bukan orang pantai timur
Tapi suka makan makanan Pantai Timur sebab sedap...!!!
Tapi mak aku kata dalam rumah we all ni bukan sahaja suka makanan Pantai Timur
semua maknana pun kitorang suka...
UItara ..Selatan...Timur...Barat...
Western....Arab...Indon...
Semua kitorang suka


Bila suap jer Nasi Dagang Lauk Gulai Ikan tongkol..
Pergh....sedapppppp...
Tapi kalau buat Nasi Dagang...
Mak aku cakap mesti ingat Achik ...
Mak aku kata ada kisahnya...
Hmmm...malas nak tanya..
Nanti mak aku citer panjang-panjang
Kikikiki...


Ni abang nyer...


Abang cakap nak bawa bekal
Selalu abang x bawa bekal dah sebab tempat kerja abang memang sediakan nasi untuk lunch..
Tapi hari i abang nak bawa bekal sebab x sempat b/fast..
Tapi abang tu makan ke lauk ikan..???
Mmmm....lupa nak tanya semalam..
lagipun sebab Nasi dagang bukan selalu mak aku masak..
Setahun...ada la beberapa kali...
Mak aku cakap kalau orang Trengganu or orang Kelantan masak mungkin lagi sedap..
Sebab makanan dorang..
Tapi mak aku masak aku rasa ok jer..
Sedapppppp.....mmmmm




NASI DAGANG mak aku
1 cawan beras pulut
3 cawan beras biasa 
1 sudu halba
1 ketul halia- mayang halus
5 biji bawang merah- hiris
2 cawan santan pekat
2 cawan santan cair
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
1 helai pandan



1. Beras pulut dan beras biasa dicampurkan. Yang putih tu beras pulut...Yang jernih tu beras buiasa.
Basuh dan rendam semalaman


2. Bila dah rendam sama jer warnanya....


3. Halba... guna 1 sudu jer...basuh dan rendam


4. Rendam berasingan dari beras sebab nanti air rendaman halba ni akan berlendir dan baunya memang kuat


5. Panaskan kukusan dan kukus campuran beras pulut dan beras biasa yang sudah direndam bersama pandan..
Kukus anggaran 1/2 jam..


6. Angkat nasi yang separuh masak tu dan gaulkan dengan santan cair yang kosong
   Gaul rata dan kukus semula anggara 20 minit lagi



7. Rasa dengan makan sikit nasi tu.. Jika dah masak angkat dan gaul bersama santan pekat yang sudah dicampur garam dan gula..
Campur dan gaulkan juga bawang merah hiris,halia mayang dan halba yang sudah direndam..


Mesti guna santan segar,,,,
Kalau guna santan kotak  nasi xkan berkilat...dan nampak kusam x berseri
Rasa juga berubah
8. Boleh terus hidang  tanpa perlu mengukus sekali lagi..
    Rasa akan lebih sedap dan berlemak

*** PETIA NENEK AKU:

       Mak aku cakap nenek aku pesan:
      Jika untuk tahan lama supaya x cepat basi,,,,,Kukus lagi sekali selepas digaul santan pekat
      TETAPI   buka  penutup pengukus....Kukus dengan keadaan terbuka supaya wap x masuk dan 
      nasi x lembik... 

Nasi Dagang sesuai dimakan bersama Gulai Ikan Tongkol,Acar dan Telur Rebus
Tapi ni resipi Nasi Dagang dulu lah sebab panjang sangat...
Nanti entri pasni Gulai Ikan Tongkol lak sebab panjang sangat...
Mana x panjang ...
Sebab mak aku siap soh cari lagu Nasi Dagang...
Mak aku bagi klu lagu tu...
Mak aku siap nyanyi lagu Nasi Dagang..
Aku x pernah dengar pun lagu tu...
Mmmm....memang la x pernah dengar sebab mak aku kata penyanyi tu pun umur dia dah hampir sebaya nenek aku..
Jap aku nak buka youtube...
Ada x lagu tu...
Taipkan lagu Nasi Dagang..
Mmmm...ada...ada...
Antara yang aku sempat dengar..::

Beras pulut dan beras biasa
Campur santan kelapa dan halba
Bawang hiris dan juga halia
Enak rasa...

 Nasi Dagang itulah namanya
Dah terkenal meratanegara
DiPantai Timur tempat asalnya..
Istimewa....

Asal - usul dinamakan dagang
Gulai satu dan tak berlebihan
Sangat elok untuk dihidangkan 
Dimajlis dan keramaian

Bila makan pagi atau petang
Bungkuslah sedikit untuk pulang
Jangan lupa ibu ayah abang
Nasi dagang.....
Nasi dagang......

Hahahaa....xkan nak tulis semua wording lagu tu kan...
Siap ada resipi dalam lagu tu weh....
So....kalau nak dengar
full version lagu tu. Klick Sini....

***tengah taip citer Gulai Ikan tongkol jap..
      1 jam lagi upload Gulai tu..
       Sebab nak mandi dolu..hahaha
 

No comments:

Post a Comment