Monday, 29 May 2017

BANANA FRITTER

Banana Fritter..
Haa...bagi nama omputih skit..
Bulan puasa ni kan..
Mak aku aku cakap segalam makanan yang pelik- pelik akan kuar..
Makanan yang hanya setahun sekali jer kuar...
11 bulan lagi tu makanan tu hibernate kot..
Hahaha....
Tu mesti spesis ikan  keli..
Sebab mak aku penah citer ikan keli akan hibernate masa musim kemarau..
Dia boleh komakan diri dia dalam tanah..
Bila hujan bila tanah yang dia tidur sepanjang kemarau tu lembut dan air bertakung
Tetiba jer ikan keli akan hidup dan berenang- renang..
Mak aku cakap bukam ikan keli jer macam tu..
Ikan air tawar yang lain pun camtu termasuk katak..
Hahaha...katak tu ada kaitan ngan banana fritter tu...
Sebab orang Melayu panggil tu cucur kodok a.k.a dipendekkan jadi cekodok
Kodok tu seerti ngan katak...
Tapi mak aku kata kodok tu salah satu spesis katak...
Mmmmm...malas nak cari fakta...



Banana Fritter...
What is fritter..?
Kalau rajin cari la dalam Kamus Oxford..
Sebab mak aku kata fritter tu sejenis kuih or bebola yang diisi inti atau dicampur antara adunan tepung dan seafood dan digoreng..
Ala...sama la ..
Kalau kat Malaysia kira cekodok la tu
Macam cekodok bilis ke ...udang ke...
Heee...

Tapi ni versi pisang...
Namanya Banana Fritter la tew...
Mak aku cakap cekodok pisang ni pun ada macam- macam versi...
Ada yang guna banyak pisang dan sikit jer tepung ....rasa dia padat sikit
Ada versi guna tepung beras macam mak aku dah pernah buat KAT SINI....
Cekodok versi bulat ni pun selalu mak aku masak..
Kadang siap buat bekal lagi ..
Macam KAT SINI....



Cekodok Pisang yang versi bulat kembung dan gebu ni mak aku kata lebih kepada rasa kek pisang...
Macam kek pisang versi goreng la...
Ramai kawan- kawan aku suka cekodok pisang mak aku ni...
Dorang cakap sedap...
xtau la just nak amik hati or sebab mender free..
Hahaha...x baik..nanti x jadi Malaikat nak tulis pahala kan...
xde lah kadang aku kompius juga sebab ada masa makanan yang aku bawa tu x sedap sangat pun..
Tapi dorang tetap makan beria ..
Mmm...mungkin nak amik hati..
Hahahaha...


Cekodok ni baki Pisang Raja yang mak aku masak Kuih Lengat Pisang minggu lepas tu..
Sebab sekali masak kuih guna 4 biji pisang jer..
Kadang makan berdua jer ngan mak aku..
Macam cekodok ni pun guna 4 biji pisang jerk...

BANANA FRITTER..by my mom
4 biji pisang masak ranum
1½ cawan tepung gandum
½ sudu teh bikarbonat of soda
½ sudu teh garam
1 sudu besar marjerin/ butter
Minyak untum goreng


1. Pisang ni kalau nak senang lenyek...gelek- gelek dulu bagi lembut baru kopek kulit


2. Lenyek pisang...Mak aku selalu lenyek guna bontot gelas jer...
Padahal ada jer kot pelenyek kentang tu..
Kata mak aku lenyek ngam bontot gelas ni lagi feel...


3. Tambah garam,  marjerin,soda dan tepung dalam pisang lenyek


4. Adunan mesti kental dan x berair...
    Kalau lembik..masa goreng nanti x gebu dan banyak menyerap minyak


5. Guna hujung kelima- lima jari tangan untuk jemput dari tepi bekas dan masukkan dalam minyak panas dengan hatu- hati...

( bab ni aku memang x bran...sebab mak aku letak kuih tu dekat giler ngan minyak panas tu)


6. Kuih akan segera timbul...So,balik- balikkan supaya masak rata dan sambil tu cerai- ceraikan kuih yang bercantum supaya bentuk akan jadi bulat.



7. Masak hingga agak gelap


8. Toskan kuih yang baru masak


Siap....
Selain kuih wat iftar...
Kuih ni famous bulan x poser sebagai kuih minum petang dan juga pagi...

No comments:

Post a Comment