Friday, 12 May 2017

SAMBAL SARDIN DENGAN KACANG PANJANG

Sambal Sardin Dengan Kacang Panjang..
Hmmm....lately ni mak aku selalu plak masak sardin..
Sardin dah murah ke..???
Hahahaha...
Mana ada ...
Mak aku cakap sebab nak masak cepat..
Malas nak kuarkan ayam yang beku keras dalam frezer
Pastu mak aku cakap malas nak beli ikan nak siang ikan bagai..
Sekarang lak aku memang cepat jer lapar..
Balik sampai umag jer mesti aku dah lapar ..
xnak roti...xnak biskut...
Nak nasiiiiii..!!!

Sebab tu mak aku cakap kalaul nak yang paling cepat masak jelah sardin.....
Tapi aku bukan suka pun Ikan sardin tu..
Kalau mak aku masak sardin,aku  hanya suka kuah jer !!
Semua pun sama..
Maka ku pun makan kuah jer..
Abang lagi la...memang xnak ikan
Kakak...?
Mmmmm...kakak jarang la sangat makan kat umah sejak 4 tahun ni..
Banyak makan kat cafe kolej dia la...



Ni pinggan aku...
Aku hanya amik Kacang Panjang dan kuah sambal jer..
Pastu paling best makan ngan sambal ni kalau ada Telur Dadar Garing Rangup yang mak aku masak...
Aku suka Telur dadar yang mak aku buat..
Mesti rangup terutama ropol-ropol tu..
kru..krup...
Lemak-lemak gitew rasa telur dadar garing...
Pedas sambal ni sebab mak aku kata campur cili padi...
Minum lak Teh O ...
Pergh..!!!
Boleh melompat ooooo....lidah pedas kena air teh panas..
Hihihihi...

SAMBAL SARDIN DENGA KACANG PANJANG
1 tin kecil sardin
10 batang kacang panjang
4 sudu minyak masak
1 asam keping
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula

Bahan Blend:
4 batang cilil merah
10 baiji cili padi
1 bawang besar

1. Siapkan bahan-bahan. Blendkan cili merah,cili padi dan bawang.


2. Panaskan minyak dan tumis bahan blend

3. Masukkan garam,gula dan asam keping. Masak hingga naik minyak


4. Masukkan sardin bersama sosnya..


5. Sesuaikan rasanya...

6. Masukan kacang panjang yang dikerat-kerat agak-agak 2 cm dan balik-balikkan sekejap sahaja supaya kacang kekel rangup...

5 comments:

  1. Sedapnyerr lemak cilipadi sardin...rangup2 kacang panjang....menggoda betul pic paling akhir...
    sibbaik waktu berbuka puasa tadi anak aunty request nak makan menu sambal sardin n telur dadar....

    ReplyDelete
  2. Sedapnyerr lemak cilipadi sardin...rangup2 kacang panjang....menggoda betul pic paling akhir...
    sibbaik waktu berbuka puasa tadi anak aunty request nak makan menu sambal sardin n telur dadar....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sambal la aunty..
      Haaa...samer lauk kiter

      Delete
  3. Hi cella. Suka blog awak.
    Tq dekat mak selalu share resipi step by step.
    Keep on writing!
    Kak dalin
    www.dalinali.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi....
      Heee...
      Tq
      Kiter dah masuk dalinali.com..
      Tapi lum habis explore...
      Nanti kiter singgah lagi... :-)

      Delete