Saturday, 6 May 2017

BETIK MASAK MERAH


Betikkkk.....
Betikkk......
Hai sedap rasanya...
Betikk....
Betikkk....
Hai banyak khasiatnya..

Kupas betik buang kulitnya..
Belah- belah buang bijinya...
Ambil satu cuba rasanya..
Hmm..hmmm...sedap lazat rasanya..
( Mak aku tengah nyanyi lagu " Betik")
Aku x pernah dengar pun lagu tu...
Siapa penyanyinya...??
Haaaa....
Mak aku kata tu lagu yang cikgu ajar zaman mak aku masih belajar..
Mak aku cakap tu lagu yang cikgu ajar kat sekolah tahun 80-an...
Tapi mak aku cakap masih ingat sebab dolu2 x banyak sangat lagu yang ada untuk dinyanyikan..
Yang ada hanya lagu apa yang dengar kat radio dan apa yang cikgu ajar jer.
X macam sekarang kat Youtube bersepah macam2 lagu...



Sepanjang minggu ni sudah 3 biji buah betik yang mak aku beli....
Ni betik yang ke 3 ni..
Masa beli kulit dia hijau lagi...
Lepas 2 hari...
Seluruh kulit tu gah wara kuning...
Isinya pula MERAH...!!!!
Tapi mak aku cakap tu jingga...
Mmmmm....aku nampak merah jerrr...!!!
Betik yang ke3 ni memang manis dan juicy...
Sedap giler sebab dah disimpan dalam peti ais...
Manis yang sejukkkkkkk...

Betik yang ke2 xde pic sebab dH habis...
Yang atas ni betik no 3 yang manis dan cantik tu..
Mak aku belibkali ke 3 sebab nak wat rojak..
Tapi kali ke 3 pun betik tu still x jadi rojak...!!!!
Yang kat bawah plak betik yang 1st beli..
Warna pucat sikit sebab lum masak ranum..
Haaaa...aku dah pandai guna perkataan ranum..
Ranum tu mak aku cakap untuk buah yang sudah sangar masak...



Ops....
Ada la pic betik ke 2 tu...
Tapi masih hijau kulit dia...
Yang dalam mangkukbtu betik yang beli 1st...


Sebenarnya mak aku cakap beli betik ni sebab nak wat rojak dan nak masak Kari ngan Ayam...
Kalau nak wat rojak or kari..
Mak aku cakap krna guna betik mengkal...
Mengkal tu apa plal...!
Mengkal tu mak aku cakap untuk buah yang hampir masak tetapi isinya masih keras dan rangup...


Tapi masa belah betik ni nak wat rojak...
Rupanya isi dalamnya dah masak dan lembut dah...
Tak rangup dah...
Walaupun kulit masih ijau...
Tapi isinya dah masak lembik...
So...x jadi la wat rojak...
Kupas kulit buang  kulitnya...
Belah- belah bauang bijinya..
Ambil satu cuba rasanya..
Hmmmm..hmmm.sedap lazat rasanya....
Begitulah cerita 3 biji betik yang tidak berjaya dijadikan rojak dan kari..
Sudah takdirnya betik tu.....
Sungguh enak  dimakan begitu saja..!!!!
( eh...itu lagu Gerdenia...!!!)

No comments:

Post a Comment