Sunday, 21 May 2017

CARA BUAT BEGEDIL KENTANG

Begedil Kentang...
Favourite abang nih...
Kalau makan nasi kat luar...
Kalau ada begedil kentang memang abang akan amik berketul- ketul...
Pastu sambil letak pinggan sambil abang akan makan begedil tu..
Eiiii....x senonoh abang..!!!!
Walaupun dah banyak kali mak aku tegur..
Abang sengih jer....
Pastu dia buat lagi...
Eiiiiiii.....


Ni sepinggan Begedil Kentang ni memang mak aku simpan untuk abang...
Ni pic yang awal- masa baru masak...
Mak aku dah asingkan sepinggan untuk abang...
Pastu aku tambah lagi 5 ketul sebab yang aki makan ngan mak aku masih ada 3 ketul aku dah xlarat nak habiskan..
Sebab nak basuh bekas yang besar tu ..
Baki lagi 5 ketul aku masukkan dalam pinggan yang simpan untuk abang....


Mak aku goreng 25 ketul...!!!
Pastu frozen lagi 10 ketul
Bapak banyak mak aku buat....!!!



Sedap giler makan panas- panas baru goreng...
Rasa kentang...daun sup daun bawang,rasa ayam...
Lagi feel rangup- rangup telur kat kulit dia..
Pergh...!!!!
Kalau kakak tengok...
Mau nagis ni.....


Mak aku masak semalam....
Untuk Iftar mak aku...
Semalam mak aku asalnya mak aku dah masak Kari Sardin Tanpa Santan tu...
Tapi kan abang xmakan sardin...
Mak aku cakap nak buat Begedil Kentang untuk abang...
So, semalam iftar lauk Kari Sardin dan Begedil Kentang la...
Tapi mak aku makan 2 ketul je...
Aku...????
Hahaha..berketul - ketul...
Mula masa mak aku iftar aku teman mak aku...
Aku just makan Begedil Kentang ni jer tanpa makan nasi sebab makan Begedil dah kenyang..
Mak aku cakap sebab semua dah ada dalam tu..
Kentang...ayam...sayur..telur...
Sebab tu kenyang...
Kira makanan lengkap la...
Nanti yang frozen tu aku nak bawa Bekal Sekolah...
Mmmmm....camaner nak buat Beged Kentang..???

BEGEDIL KENTANG ..mak aku
(versi banyak)
10 biji kentang
2 ketul ayam( goreng)
2 pokok daun sup
2 pokok daun bawang
1 biji bawang besar
1/2 cawan bawang goreng
1 biji telur
1 sudu teh garam halus
Minyak untuk goreng

Bahan Celup:
2 biji telur



SIAPKAN BAHAN- BAHAN SUPAYA MELANCARKAN PROSES MEMASAK:

1. Basuh dan hiris halus daun sup dan daun bawang

2. Kupas kentang dan hiris bulat

3. Goreng kentang dalam minyak yang banyak..
   
4. Goreng sekadar untuk krntang masak dan lembut


5. Dada ayam juga disapu garam dan dogoreng sekadar untuk masak


6. Carik- carikan isi ayam


7. Kentang yang sudah digoreng ditumbuk hingga lumat


8. Dalam bekas yang besar,masukkan kentang tumbuk,bawang goreng,bawang besar yang didadu halus,isi ayam,daun sup,daun bawang dan garam..


9. Gaul semua bahan hingga rata dan bercampur sebati


10. Pecahkam sebiji telur kedalam adunan dan gaul lagi hingga sebatu dan boleh dikepal


11. Bulat- bulatkan sebesar limau nipis .Buat sma besar supaya cantik


12. Buat hingga habis adunan


13. Pecahkan lagi sebiji telur dan pukul hingga kembang..Ini untuk celup begedil sevelum goreng
( pecahkan sebiji telur dahulu setuap kali nak goreng.Jika x cukup nanti baru dipecahkan lagi telur yang lain)


14. Leperkan setiap bebola kentang tadi supaya leper. Sementara tunpanaskan minyal yang goreng kentang tadi


15. Celup bebola kentang yang suxah dileperkan tadi sebiji demi sebiji


16. Masukkan dalam minyak betul- betul panas. Jangan terlalu penuh sebab kalau banyak sangat nanti minyak akan berbuih dan susah nak balikkan begedil


17. Bila nampak bahagian bawah begedil sudah garing baru dibalikkan..
Jangan dibalikkan terlalu awal  supaya tidak hancur..

18. Bila sudah garing ,angkat dan toskan atas kitchen towel


19. Buat hingga selesai


Masa masih panas, bergedil akan garing dan rangup bahagian liarnyabkerana disalut telur..
Isinya lembut dan sedapppppp...!
Sambil mak aku goreng sambil aku susun dalam bekas dan sambil masuk dalam molot...
O panas...panas...panas...!!!!
Hahahahaa...


Pastu minum Teh O panas...
Pergh!....
Macam makan Potato Fritter jer..
With Hot Tea..
Huh...
Heaven do......!!!!!!

2 comments:

  1. Comei2 nyerr begedil kentang...dah lama aunty x buat...
    banyak tu...mai antaq umah aunty sikittt...sedapnyerr...

    ReplyDelete
  2. Hehehehe...
    Kiter suka sbb sedappp
    Ada lagi 10 biji...

    ReplyDelete