Wednesday, 24 May 2017

CUCUR IKAN BILIS DAN SAYUR

Pada suatu hari...
Diwaktu petang...
Sepinggan Cucur Ikan Bilis Bersayur..
Panas- panas...
Bersama sepiring Sos
Hidang bersama Air Teh O Panas.
Arhhhhhh.....
Sedapnyer..!!!!


Ambil satu....
Bismillah.......
Bila gigit...
Krup..krap..
Kunyah- kunyah...
Nyam...nyum....
Telan....
Hirup Air Teh...
Gulp...gulp...
Sedar- sedar cucur dah habis...
Perut dah kenyang...
Cepat- cepat cakap
Alhamdulillah..!!!


Tapi minggu depan...
Jangan buat macam tu ...
Diwaktu siang hari...
Sebab minggu depan...
Kita dah puasa....
Hahahaha...
xde idea nak tulis...
Macam Cucur Bilis ni juga..
Mak aku kata Cucur Bilis ni selalu jadi kuih minum petang jika dah xde idea nak buat kuih..
Cuma selaluny sekadar ikan bilis dan bawang bersama tepung dan garam..
Yang ni ada tambah sayur
Jagung,Carrot, bawang dan daun bawang

CICUR BILIS BERSAYUR..
Bahan tepung:
2 cawan tepung
2 cawan air suam
2 sudu air kapur ( air kapur yang jernih)
1 sudu teh garam halus
1 sudu makan gula
2 sudu besar minyak

Bahan sayur:
1 tongkol jagung- hiris ambil isi
1 rumpun daun bawang- hiris halus
1 bawang besar - dadu halus
1 batang carrot- parut kasar
1 genggam ikan bilis

1. Siapkan bahan- bahan sayur


2. Bancuh bahan- bahan tepung...
    Tepung,air kapur, air suam,garam dan gula..


3. Masukkan bahan sayur dan ikan bilis


4. Gaul rata dan tambahkan 2 sudu minyak...
     Boleh terus goreng sesudu demi sesudu
     dalam minyak panas hingga garing..

** Boleh bancuh banyak- banyak simpan dalam peti ais...Pagi - pagi boleh goreng...petang pun boleh...malam pun boleh...


5. Masukkan dalam plastik makanan agak- agak untuk sekali goreng dan simpan dalam peti ais...
Bila - bila rasa nak makan keluarkan sebungkus dan goreng...
Tu lah mak aku nyer style...
Sebab mak aku kata
Adunan yang dah simpan dalam peti ais akan lagi merangupkan kuih...

**** Pesan mak aku supaya isikan dalam plastik sebelum simpan dalam peti ais:
Sebabnya:
a) Senang nak simpan x risau tumpah
b) Jimat ruang dalam peti ais...berbanding guna
     bekas makanan
c) Kalau dah lama simpan..lupa nak masak or
     malas nak goreng sampai tepung tu dah rosak
     Boleh kuarkan terus masuk bakul sampah je!!
     xyah nak cuci bekas bagai dah..

Hahahaha....sebab yang (c) tu aku suka


Tapi kalau rajin goreng...sekejap jer habis..
Lagi- lagi kalau kakak ada..
Terus cedok dari plastik jer..!!
xyah nak kotorkan mangkuk...
Bab nak goreng kakak laju jer..
Tapi nak menyiapkan bahan bagai tu aku x jamin kakak rajin...
Aku...????
Mmmmm... lagi la xkan ...!!!
Hehehehe....

No comments:

Post a Comment