Monday 23 February 2015

MASAK LEMAK CILI API AYAM + BELIMBING BULUH.....

4. ASAM TUMIS IKAN KEMBUNG DENGAN BELIMBING BULUH
Masak Lemak Cili Api Ayam + Belimbing Buluh...
Lunch hari Sabtu....



Aku x tau apa yang sedap sangat dengan belimbing yang masam tu...!!
Mak aku suka sangat...
Tahun lepas memang banyak kali la mak aku masak lauk yang ada belimbing buluh ni...

1. MASAK LEMAK CILI API AYAM NGAN BELIMBING BULUH

2. ASAM PEDAS IKANG & BELIMBING BULUH...

3. ASAM PEDAS AYAM DENGAN BELIMBING BULUH....

4. ASAM TUMIS IKAN KEMBUNG BELIMBING BULUH

Cuma bezanya tahhun lepas nyer belimbing warna kuning...


Buah belimbing kuning yang Pn Mastura bagi tahun lepas ...warna kuning...
Albino kot...
Hahahaha....

Hari Sabtu nyer belimbing warna hijau...
Petik kat pasar...hahaha
Jangan x tau...
Belimbing ni aku yang pilih...
Kena pilih sebab kat pasar tu ada yang belimbingnya dah lembik..
Mak aku suruh pilih yang keras-keras..
Masa tu mak aku sibok pilih kunyit ,serai & ayam...
Sebab aku yang pilih...aku ambik dalam 20 biji jew..
Syyy...aku cakap ngan mak aku belimbing tu banyak yang x elok...
Padahal aku xnak la mak aku tamak...
Kalau biar mak aku pilih maunya....dihangkut penuh plastik...!!!!
Nanti mau seminggu asyik makan lauk yang ada belimbing ni..! 
Hahahaha..


Pagi lagi mak aku dah masak ...
Masak Lemak Cili Api Ayam + Belimbing Buluh..
Ikan Masin Goreng..
Ulam Peria...yang ni memang aku x makan la..Bitter Gourd ...namapun dah tau pahit...!!!
Sebenarnya mak aku masak awal sebab mak aku kata nak kuar beli tudung satin..
Aku pun dah target dah nak tumpang sekaki beli tudung bawal...sebab asyik pakai tudung awning jew..!!!
Sekali masa tengah cari tudung kat Eon Big...
Kakak kata kakak ada test interview minggu depan...
Kena pakai kemeja..slack & kasut bertumit...!!!
Whattttt....??????
Akhirnya  mak aku dah x jadi beli tudung ....
Sebab mak aku kata bajet dah lari la kalau nak beli tudung & kemeja la..slack la...kasut la bagai untuk kakak...!!
Huhuhuhuhu...
Terus masuk kereta...pergi plak Jusco untuk cari  pakaian kakak.
Sedis tau....x dapat tudung..!!!!
Tapi kata mak aku...kena la belanja yang paling penting dolu...
xkan nak biar kakak test interview tu pakai baju lama.
Kena la pakai baju baru yang sesuai nkak interview kan........ barulah confidence...!!!
Kata mak aku nanti time aku masuk U...mak aku akan buat macam tu jugak..
Huhuhu..
Ye lah....!!!


Citer Ayam Cili Api lah...
Malas nak sedis..sedis tau...sob..sob...!!!
Mak aku pun dah lama taipkan resipi kat folder tu...
Huhuhuhu...

MASAK LEMAK CILI API AYAM + BELIMBING BULUH

1/2 ekor ayam- potong
2 Cawan santan pekat
20 biji belimbing buluh -potong hujungnya
1 serai
garam & sikit gula

Bahan tumbuk:
1ketul kunyit
15 biji cili padi

1. Tumbuk cili & kunyit .Masukkan dalam periuk bersama ayam & masak sekejap hingga ayam kecut.



2. Masukkan santan,belimbing,serai,garam & gula..


3. Masak hingga belimbing lembut & kuah menjadi pekat...Kena masak agak lama supaya masam dari belimbing keluar dan sebati dengan kuah.Jika tidak belimbing akan berasa sangat masam & kurang sedap.

4. Setelah semua empuk dan masak..perlahankan api & biar hingga kuah pekat.












No comments:

Post a Comment