Thursday 19 February 2015

BISKUT SAMPRET DAHLIA.....

Biskut Sampret...
Biskut Dahlia...
Kuihh Samprit....
Kata mak aku kuih yang sama jew....



Kuih Raya....
Bukan untuk Tahun Baru Cina....
Tapi kebetulan buat masa Raya Cina....



Nampak Marble Cake kat belakang tu...?
Haaa...dah macam nak raya...
Ada kek...ada biskut...!!!



Entah apa angin mak aku semalam buat biskut ni...
Kek tu aku tau la sebab aku yang request...
Biskut ni yang aku pelik...
Hmmm..bila tanya mak aku kata asalnya buat biskut ni sebab nak bawa balik kampung...!!
Bukan sebab nak sambut Tahun Baru Cina...
Tapi sebab Tahun Baru Cina la...
Eh...berbelit-belit la...
Oooo....
Kata mak aku asalnya kan plan nak balik kampung hari ni..hari Khamis...
Kata mak aku biskut ni nak buat buah tangan la...
Mak aku juga dah buat Acar Buah & Marble Cake tu...
Mak aku kata kalau balik time raya Cina camni...
Semua R&R mesti penuhh ngan orang....
Selalu singgah beli buah-buah kat R&R  Sungai Perak atau R&R Bukit Gantang...
Tapi mak aku kata kalau time cuti panjang sebab Raya Cina ni mesti penuh sesak...
Mesti payah nak singgah...
Payah nak membeli &...&...&
Mesti hargapun berganda-ganda-ganda-ganda...!!!
Makanya buat la biskut ni....kek...Acar Buah....
Sebagai buah tangan untuk Achik & nenek....


Tu sebabnya buat 2 balang...
Kata mak aku lagi kalau dapat singgah R&R boleh beli buah...
Kalau x dapat singgah pun....
Biskut,kek & Acar Buah tu dah jadi penyelamat....

Tapi...
Tapi...
Tapi...
Yang x bestnya....
Last minit mak aku kata x jadi balik...!!!
Sebab kakak lambat cuti...
Pastu ..kalau ballik pun hanya dapat duduk kampung sehari je...
Hari Khamis balik...hari Jumaat dok kampung...hari Sabtu dah kena balik sebab tiket kakak hari Ahad....senang cakap memang x balik kampung la..!!!!
Huhuhuhuhu...

Habis....?
Apa yang habis...???
Habis tu siapa yang nak habiskan semua makanan tu...??????
Hmmm...Jawapannya memang TAK HHABIS LA..!!!
Hwa..hwa...hwa...!!!!
Kelakar la sangatttttt....!!!!

Resipi ni aku dah minta mak aku tulis    KAT SINI.....
Masa tu ada reader yang minta resipinya pada ruangan comment..
Mak aku kata itulah resipi yang mak aku pakai setiap kali nak buat Kuih Sampret ni..!!!
Kata mak aku lagi...bezanya dolu-dolu buat guna Planta sebab masa tu hanya  brand tu je yang ada kat kampung...
Sekarang pakai butter sebab senang nak dapat & lagi sedap & lagi harum bau dia...
Mak aku kata .......
Ghau...ghau...bau dia...!!!!
Heeeee

SAMPRET...
 
1 ketul butter
1 cwn gula icing
1 telur
1 camt esen vanila
1 cwn tpg kastad
1 1/2 cwn tpng jagung
Tepung gandum ikut keras yang sesuai
ceri-potong

1. Mix butter & gula icing sampai putih
2.Tambah telur & vanila
3. Tambah tepung jagung & tepung kastad.Mix lagi sampai rata
4.Guna tangan untuk tambah tepung gandum sikit demi sikit hingga agak2 boleh picit dalam acuan...Cuba masukkan dalam acuan & tekan untuk pastikan keras atau lembik..
Adunan kena lembut baru mudah nk picit...Tapi jgn terlalu lembik sbb kalau lembik sangat nnt masa bakar bunganya akan "tidur".. Kalau keras susah nk tekan..agak2 la ye..
6. Tekan dalam dulang & hias dengan ceri potong
7.Bakar suhu 180 & agak2 dlm 15-20 minit..

Tips: guna gula icing lebih baik dari gula kaster..kerana gula icing senang hancur...Kalau gula kaster x betul2 hancur nanti masa bakar bunganya kembang & x cantik..

Semoga ianya dapat membantu...


No comments:

Post a Comment