Monday 9 February 2015

NASI GORENG KOPI SUSU...


Nasi Goreng Kopi Susu....
Sarapan semalam nyer....


Sepinggan Nasi Goreng......


Bersama secawan besar Kopi Susu....
Ini bukan kopi segera 3 in 1 tau....
Ini Kopi dari serbuk kopi yang dibancuh...ditapis dan dicampur susu pekat...
Selepas mak aku masak Nasi Goreng Udang tu...
Aku minta mak aku buatka Kopi  O Susu..
Pastu mak aku kata kalau Kopi O xde letak susu..
Kalau yang letak susu tu orang panggil Kopi ....
Hmmmm...tapi aku takut la kalau aku minta kopi nanti mak aku buatkan kopi 3 in 1 tu...
Aku xnak yang tu...x tedap..!!!
Aku nak Kopi yang bancuh dengan serbuk kopi yang hitam tu & tambahkan susu pekat..!!!
Tu sebab aku cakap Kopi O Susu...
Pergh ....memang sedap doh.....!!!!!
Biar lah orang nak kata selera macam orang tua pun...
Ada aku kesah..!!!
Yang penting aku dapat minum Air Kopi Susu yang sedap ni..!!!



 Makan Nasi Goreng ni feel kalau ada Keropok Ikan...
Heee...ni Keropok Ikan ...stok yang mak Zamir bagi sebulan yang lepas..
Hmmm...harap-harap Mak Zamir tau lah yang stok Keropok Ikan yang selalu mak dia bagi tu dah tinggal sikit...hehehehe
Harap-harap juga lepas Cuti Tahun Baru Cina ni...kalau dorang balik Kelantan...harap mak dia bagi la stok Keropok Ikan ni lagi...!!!
Doa tu...doa...!!!
Acik kata kalau doa yang baik ..Insya Allah akan dimakbulkan...!!!
Heeee...

Sebenarnya semalam pagi mak aku nak masak cekodok bilis je untuk sarapan tapi aku yang nak makan Nasi Goreng ni juga..
Mak aku kata xde nasi sejuk...
Tapi sebab aku nak juga Nasi Goreng...
Makanya mak aku terus masak nasi & buat  Nasi Goreng ni gunakan nasi yang baru dimasak...!!

Atas request aku yang nak Nasi Goreng colour putih...
xnak letak cili merah...sebab nanti jadi warna merah...!!!
xnak letak kicap sebab nanti jadi hitam..!!!
Nak Nasi Goreng yang colour putih jew...tapi nak yang sikit pedas..!!!
Aku ni banyak songeh kan....!!
Heee
Terus mak aku masakkan....
Mak aku x marah pun...



NASI GORENG PUTIH..

3 cawan nasi putih


Bahan untuk tumbuk / blend:
5 bawang kecik
2 bawang putih
segenggam ikan bilis
5 cili padi hijau
1 sudu teh garam


Bahan Lain:
6 udang- buang kepala & urat hitam
1/2 batang carrot- sagat kasar
Sikit kobis - sagat kasar
5 pokok kucai- potong
4 sudu minyak 

1.Panaskan kuali. Biar betul-betul panas supaya bila menggoreng nanti tidaklah melekat..
2. Tumiskan bahan tumbuk/bahan blend hingga harum.
3. Masukkan udang & kobis.Gaul hingga udang masak
4. Masukkan nasi & gaul rata..
5. Masukkan carrot & gaul rata hingga nasi agak garing.
6. Tutupkan api & baru masukkan kucai  serta gaul rata supaya kucai sedikit layu..

Nasi Goreng masih dalam kuali..panas-panas..!!!!


KOPI SUSU... untuk 1 mug
1sudu besar serbuk kopi- kalau buat kopi O boleh kurangkan sikit sukatannya
3/4 mug air panas baru mendidih
2 sudu susu pekat

1. Isikan serbuk kopi dalam bekas...contohnya kole
2. Tuang air panas mendidih & tutup bekas tersebut selama 2 minit supaya serbuk kopi menjadi
     kembang & keluar aroma kopinya..
3. Tapiskan air kopi tersebut ke dalam mug & tambah susu pekat..
4. Kacau & siap untuk diminum...



    Slruppppp....Aaaaaaa...!!!!
Syyyy....ada bayang calendar la dalam air kopi tu....hahahaha



No comments:

Post a Comment