Sunday 15 February 2015

PULUT MANGGA...

Pulut Mangga....
Hari Khamis nyer makanan...
Makan waktu petang....
Lepas balik dari latihan rumah sukan.....
Masa mak aku amik aku balik dari sekolah tu...aku ajak mak aku singgah makan kat mamak sebab lapar doh.....
Hari Khamis tu kan latihan Rumah Purnama...
Memang letih dan lapar..!!!




 Mak aku cakap dah masak Pulut Mangga kat rumah...
So..x yah la singgahh kat mamak...
Sebenarnya hari Ahad tu mak aku dah masak pulut nak buat Pulut Mangga..
Dah beli 4 biji buah mangga...
Tapi akhirnya x jadi Pulut Mangga...
Sebab semua 4 biji buah mangga tu masam & tawar...
Kata mak aku semua buah mangga tu nampak je dah masak kuning..tapi sebenarnya buah muda sebab bijinya masih putih & lembut..
Sebab tu rasanya masam & tawar...



Nampaknya mak aku belum berputus asa....
Hahahahaha....
Sebab petang ni masak lagi Pulut Mangga tu...
Pulut tu mak aku kata kukus & gaul santan...
Makan plak ngan isi mangga yang masak ranum bersama santan yang dimasak pekat...
Aku hanya tau makan je...
Tapi aku ambik tahu la juga walaupun kebanyakan resipi dalam blog aku ni mak aku yang taip..
Tapi...atleast....aku tau jugak kan...
Hehhehehe...

PULUT MANGGA...mak aku
2 cawan pulut - rendam semalaman
1/2 cawan santan + sikit garam & sikit gula
3 biji mangga masak

Santan:
1 kotak santan
sikit garam
sikit gila
1 sudu teh tepung jagung

1.Kukus pulut hingga masak & gaul dengan santan bercampur garam & gula hingga berkilat
2.Masak bahan santan hingga agak pekat
3.Hidangkan pulut kukus bersama  santan & bersama hirisan mangga.

Bila tengok ada isi mangga & santan ni..
Aku terbayang makan pulut santan bersama durian..!!!!
Peberet haku tuh...
Peberet nenek...kakak ...Acik...Pakcik..Aqil & juga Haikal kot...!!!
Tapi yang pasti bukan peberet abang..!
Sebab abang paling x suka makan durian dengan pulut & santan...
Abang hanya x makan durian yang segar...
Kalau durian tu masak bubur atau pengat...abang makan jugak..
Ish....sedapnya durian..!!!


Ni pinggan aku...
Mak aku dah bubuh siap-siap...
Jujurnya...jujurnya...jujurnya...
Aku lagi suka Pulut Durian...!!!
Maaf yang Pulut Mangga sebab aku  memilih durian....
Kerana pada lidah aku...pulut durian lagi umph..!!!
Pulut Mangga masih belum boleh mengalahkan Pulut Durian...!!!


No comments:

Post a Comment