Wednesday 18 February 2015

SAMBAL TELUR PUYUH & AYAM...

Sambal Telur Puyuh & Ayam...
Lauk untuk lunch....
Semalam dari pagi sampai malam makan bubur jer....
Hmmm...perut aku mana boleh tahan makan bubur je....
Mesti nak nasi jugakkkkk...!!
Heee



Sebab kengkonon nak balik kampung....
Makanya mak aku kata masak apa yang ada dalam peti ais jew...
Nak habiskan stok la kununya...
Tapi dah last minit x jadi balik...
Hmmm...kuciwa la aku...
Kakak lagi la frust...!!!!
Tadi masa amik kakak kat terminal ...
Kakak dah exited ...sebab ingatkan nak balik kampung...
Bila mak aku cakap x jadi balik...terus kakak...Allaaaaaaaaaaaaaaaaaa...!!!!
Hahahaha...



Asalnya mak aku kata nak masak sambal telut puyuh je & isi ayam tu nak buat sup sayur untuk aku...
Pastu mak aku kata isi ayam tu terjadi sambal kerana telur puyuh tu dah banyak yang pecah & kuar isinya masa rebus...
Sebab telur puyuh tu dah tinggal 12 biji jew...makanya dicampur isi ayam supaya banyak...
Kalau aku ngan mak aku makan memang la cukup...
Tapi mak aku kata nanti petang kakak balik mesti lapar nak makan jugak..!!!
So masak la campur isi ayam...!!!!

Sambal Telur Puyuh & Ayam ni pun mak aku kata resipi main belasah je jugak...!!


SAMBAL TELUR PUYUH & AYAM
12 biji telur puyuh rebus( sebab banyak yang pecah...tinggal ni je)
2 keping isi ayam- potong dadu & gaul garam kunyit
4 sudu minyak
sikit garam & gula
5 biji tomato ceri
sikit daun sup

Bahan blend:
5 biji cili merah
1 bawang besar
3 bawang putih

1. Panaskan minyak & goreng ayam hingga masak.
2. Dalam minyak yang sama tulis bahan blend hingga garing.
4. Masukkan semula isi ayam goreng,telur puyuh.garam,gula & tomato ceri.
5. Masak hingga naik minyak & taburkan daun sup..


Begitu lah cerita nenek kebayan pada hari ini...
Hihihihi..!!!!



No comments:

Post a Comment