Monday 16 February 2015

ACAR IKAN TALANG....!!!

Acar Ikan Talang....
Mak aku masak semalam...hari Ahad...
Nampak awal lagi...lepas sarapan mak aku kata nak buat Acar Ikan Talang...
Hmmm...rasanya dah lebih seminggu mak aku dok sebut nak masak Acar Ikan Talang ni...
Sejak minggu lepas lagi...mak aku sibok nak buat Acar Ikan Talang...
Tapi aku x nampak pun mak aku buat...
Sampai la hari ni baru nampak mak aku buat...
Ish..ish,,,ish....!!!!


Macamana aku tau...?
Aku yang belikan buah-buah campur ni minggu lepas..
Sekilo 2 puluh hengget...
Tapi mak aku suruh beli 500gm jew...
1/2 kg la tuh...!!!!
Tapi aku nampak dah dekat semangkuk mak aku dok makan depan TV...
Aku..?
Aku x minat nak makan buah2 jeruk ni...!!!
Mak aku suruh aku cuba rasa...
Aku x teringin pun nak makan...

Akhirnya sampai hari Ahad dah tinggal ni...
Kata mak aku.....masa MAKAN KENDURI RUMAH KAWAN ACHIK kat sini...
Ada Acar Ikan Talang yang sedap..
Mak aku kata macam acar buah...tapi ada ikan talang & rasa sedap...
Mak aku kata teringat-ingat...!!
Hahahaa....sian mak aku...!!!
Tapi..aku dah tau dah peel mak aku...
Apa yang mak aku nak makan mak aku akan buat..
Apa yang aku..kakak..abang nak makan....mesti mak aku akan buatkan..
Sayangggggg mak aku ni....
Muah..muah..muah..!!!
 

Ni je ikan talang yang tinggal..
Kata mak aku...ikan talang hanya sedap dijadikan ikan masin..
Kalau ikan fresh x sedap sebab isinya tawar
Hmmm ..camanar ikan talang yang fresh..?

Jap nak google....
Oooo camni rupanya Ikan Talang Fresh....
Englishnya dipanggil Queenfish..
Hmmm...ada la jugak rupa queen...
Jangan queen control suda.....!!!!
Heee




Mak aku kata nak masak acar ni kena banyak sabar sebab ada banyak proses...
Hmmm...kalau bab-bab sabar ni....bukan aku la...!!!!
Hahahaha...
Jangan kan nak masak...
Tengok mak aku masak pun ...
Aku x berapa nak sabar...
Hahahaha....
Time mak aku suruh amik gambar...baru aku amik..
Pastu aku ngadap TV
Pastu kena leter ngan mak aku sebab ada part yang aku x amik gambar...hahaha
Pastu amik lagi gambar...
Pastu copy kat laptop...

xpe....aku tulis je apa-apa...
Bab resipi ..
Tu keje mak aku...
Bertuah punya anak...!!!!
Hahahaha..!!!



ACAR IKAN TALANG ...mak aku

1cawan ikan talang masin yang sudah didadu- digoreng garing
1/2 kg buah jeruk campur
1 1/2 cawan gula pasir
1sudu garam halus
1/4 cawan bijan - digoreng tanpa minyak

Bahan Blend:
30 biji cili kering-buang tangkai & basuh
-Terus goreng dalam minyak panas...biar sebiji-sebiji ...sekejap sahaja sehingga wangi
- Cili yang dah goreng di blend bersama 1/2 cawan air

Bahan Rebus:
20 biji bawang kecik - biar sebiji-sebiji
20 bawang putih        - biar sebiji-sebiji
2 ketul halia              -racik seperti batang mancis
1 1/2 cawan cuka

Bahan Tumis :
1 cawan minyak
2 sudu teh halba campur (macam tumis kari tu)
1 sudu kas-kas ( jika ada)



1. Sangai....bijan digoreng tanpa minyak hingga nampak kuning.Sejukkan


2. Ikan talang masin dibasuh & goreng garing



 3. Bahan Rebus..Masukkan bawang kecik..bawang putih ..halia & cuka dalam periuk & masak
     sehingga mendidih.tutup api & biarkan sejuk
   
    *** Proses ini penting untuk menjadikan bahan-bahan ini tidak akan empuk & akan kekal rangup


4. Panaskan 1 cawan minyak & tumis bahan tumis



5. Masukkan cili kering yang telah digoreng wangi & diblend halus..



6. Mesti masak hingga garing & naik minyak supaya semua airnya kering
    ** Acar yang tiada kandungan air akan berkilat...lebih menarik & lebih tahan lama




7. Masukkan bahan yang dah direbus bersama cukanya sekali..
    *** Ketika ini bau acar mula  menyerlah..




8. Masukkan ikan masin goreng & semua buah jeruk campur....Masukkan juga garam & gula
   ** gula digunakan agak banyak untuk seimbangkan rasa masam dari cuka & juga sebagai pengawet



 9. Taburkan bijan yang sudah digoreng tanpa minyak & gaul rata



10. Masak hingga semua bahan sebati dan mendidih selama beberapa minit .
      Biar hingga sejuk barulah dimasukkan ke dalam botol atau bekas untuk disimpan




*** Acar akan lebih sedap selepas beberapa hari disimpan selepas dimasak kerana semua bahan akan sebati.Jika perlu..panaskan semula selepas beberapa hari & biarkan  betul-betul sejuk baru dimasukkan dalam bekas bertutup..


Huhhh...
Panjang dan lebar pulak mak aku ni....
Siapa punya blog ni...???
Hehehehe...
Kalau mak aku x tulis resipinya...macam la aku tau...hee...!!!!
Kata mak aku lagi...
Resipi ni adalah resipi Acar Limau yang  nenek ajar pada mak zaman nenek muda-muda dolu..!!!!
Whattttttt....?
Haaa...kata mak aku...dolu-dolu nenek pandai masak Acar Limau ...
Sebab mak aku selalu tolong nenek..maka mak aku tau masak acar..
Aku....????
Hmmmm.......
Sekarang memang aku x pandai & x berminat nak masak acar ni...
Tak tau la nanti kalau dah tua-tua...!!!!
Sebabnya sekarang ni kalau nak makan...
Aku order jew daripada mak aku....!!!!
Hahahahaa....
















25 comments:

  1. Salam. Akk nk mntk izin nk pky resipi Mk awk yg marvelous tu. akak apply tw skrg. Kalau x izin tlg mklumkm ye. Tk ☺☺☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya salam....
      mak selalu pesan..kalau ilmu kita diguna orang ..itu dah jadi sedekah..
      Maka saya dengan besar hati mmg mengalukan..tq tau..

      Delete
  2. Slm. Mohon izin pakai resepi ni ye sis. Terima kasih. :)

    ReplyDelete
  3. Salam sis..sy amik rsp ni ye. TQ

    ReplyDelete
  4. Salam sis..sy amik rsp ni ye. TQ

    ReplyDelete
  5. Silakan saja...
    Tidak mengurangi apa-apa...malahan bertambah ramai dapat menikmatinya...
    Jangan lupa buat lebih..bagi sikit kat jiran sebelah..hee

    ReplyDelete
  6. ASSALAM IZIN COPY RESEP N PIC YA TKSH.

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah...jika resipi ini membantu untuk memasak...

    ReplyDelete
  8. Sy share ya resepi halalkn ya tq

    ReplyDelete
  9. mohon izin guna resepi mak adik ya.TQVM

    ReplyDelete
  10. Nmpk mcm sedap acar mak adik ni.. bila2 nnt insyaAllah nk buat..mohon halalkan ilmunya yer..moga adik dan keluarga sentiasa dlm rahmat dan perlindungan Allah SWT

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaamiinnnn....
      Jika ilmu yang baik silakan panjangkan..
      Hee...mak kiter pun hari tu beli buah nak masak acar ni..tapi kiter nampak buah2 tu dah nak habis dimakan mak kiter x jadi acar..
      Hahaha....
      anyway TQ kirimkan doa yang baik2 untuk family kiter..
      Semoga family sis anisfa juga dirahmati Allah..

      Delete
  11. Mohon nak simpan resepi buat nya belum tentu😁. Tq yer

    ReplyDelete
  12. Terima kasih sis share resipi ni, saya nak cuba buat ni, inshaAllah :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. الحمدالله.
      Jika ia memberi mamfaat kepada orang lain.
      #stayathome#

      Delete
  13. Terima Kaseh sis share resipi..saya nak cuba buat..InshaAllah..Aamiin semoga dimurahkan rezeki sekeluarga sis

    ReplyDelete
  14. الحدالله...
    Mak kitwr cakap acar ni memang tahan lama & sesuai untuk stok bulan puasa..
    Lagi 4 hari nak puasa..
    Ahlan wa sahlan ya Ramadhan..
    Terima kasih mengirimkan doa yang baik untuk my family.. Doa yang sama juga untuk pengorim doa ini

    ReplyDelete
  15. Tq perkongsiannya.halalkn yer ...,

    ReplyDelete
  16. kirim salam kat mak ye...

    ReplyDelete