Wednesday, 30 May 2018

KUIH GERODOK TELUR VERSI SIKIT

 Kuih Gerodok Telur Versi Sikit..
Mak aki cakap kuih ni namanya Kuih Gerodok Telur jer..
Tambahan Versi Sikit dibelakangnya tu mak aku cakap sebab buat sikit la..
Kata mak aku kuih ni kuih Kelantan..
Mmm....kalau x tahu nama pun ..
Bila rasa jer kuih ni dah boleh agak ni Kuih dari Kelantan...
Sebab mak aku cakap guna telur santan dan nissey..a.k.a gula kelantan..
Rasa dia lemak dan manis....
Like Kelantanese la...so cute..sweet & glowing..
Hahaha...tapi kuih ni x la glowing...


Mak aku kata Kuih Gerodok Telur ni biasanya oranh x buat dalam acuan comel- comel ni...
Tapi tradisinya kuih ni dibuat dalam loyang besar dengan menggunakan banyak telur.
So..kuihnya akan jadi tebal dan bila dipotong nampak cantik
Tapi mak aku lak cakap buat dalam bekas kecik2 ni sebab nak makan berdua je..
Actually mak aku buat kuih ni hari Isnin masa aku iftar kat luar ngan classmate tu..
Tapi masa malam dah balik tu..
Mak aku cakap ada buat kuih ni...suruh aku makan...
Mak aku dah simpan dalam peti ais  .sebab kata mak aku kuih ni makan yang disejukkan lebih sedap...
Aku amik 1....makan...
Mmmm....sedap la....
Lemak...manis....ada sikit macam Puding Caremel..
Tapi bila makan lagi...
Mmm....lain la....x samalah ngan Puding Caremel
Sebab kuih ni ada rasa santan yang kuat.
Bila makan lagi...mmm..betulnla sedap...
Bila nak makan lagi...
Eh, dah habis.....????
Ok...now aku sebabnya kenapa orang Kelantan buat  kuih ni  dalam loyang besar..!
Sebab kuih ni memang SEDAPPPP..
Sebab tu kena buat banyak..



Ni pic dari mak aku...
Kuih tengah dikukus...
Mak aku kata masa kukus kuih ni akan naik tinggi macam Puding Yorkshire..
Haaa....PUDING YORKSHIRE kat sini...
Ada persamaan dua mender ni iaitu masa tengah masak naik tinggi..
Bila dah kuarkan memang akan kemek..
Tapi dua2nya jauh beza la rasa dia...
Kata mak aku nak buat gerodok telur ni x susah pun..
Tapi kena ada bahan dan kena R.A.J.I.N
Hahahaha....

GERODOK TELUR VERSI SIKIT
2 biji telur
2 sudu gula nissey( boleh ganti gula melaka)
1/4 santan kotak kecik

1. Ramas telur dan gula nissey dengan tangan
2. Tambah santan dan tapis adunan
3. Panaskan kukus dan masukkan adunan dalam cawan2 kecil dan kukus 5-7 minit
4. Untuk resipi ni boleh dapat 7 cawan- cawan kecil..


2 comments:

  1. nama nya so ganas.... gerodok...
    kena gerodok dengan pisau... kena gerodok dengan keris...
    heheheheh so ada sama nama makna tikam ka??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha....dop tahu bakpo namo dio lagu tu..bekali sungoh la ganah namo kuih nih..banyok kuih klate nama ganah tapi sedap..maccey lopak tikkey..tahik ittik..tapi kawe suko makaney klate...kikiki...cuma kawe bukkey oghe klate..

      Delete