Friday, 25 May 2018

BULAN PUASA PUN TAK BOLEH BALIK AWAL..

Pukul 4.30 petang...
Hari Rabu...
Minggu lepas hari Rabu adalah Hari Guru..
Pengetua bagi balik pukul 3.30 petang..
Tak tahu lah bagi balik awal tu sebab Hari Guru or sebab esok tu 17 Mei dah puasa..
Mmm...agaknya bulan puasa balik awal kot...
Tapi esoknya Khamis..balik cam biasa gak..
Jumaat memang la balik macam biasa..
Agaknya Isnin start balik awal skit kot..
Isnin..?
Mm...balik macam biasa juga...2.45
Selasa...sama juga balik macam biasa 2.15 petang
Rabu....semua orang happy...
Sebab mesti sama cam minggu lepas..
Mesti balik 3.30...
Awal 1/2 jam pun jadilah...
Cukup bermakna dibulan puasa ni..
Sebab penat...
Baru 7 hari puasa..
Dah rasa macam seminggu
Hahahaha..memang la seminggu 7 hari..!!
Sebenarnya masa tulis ni memang hari Rabu..
Hari yang memenatkan...!
Sebabnya pagi tu tetiba cikgu bagutau pengetua cakap balik PUKUL 4.00 petang..
APA..???????
Semua kelas bising merungut...naper x balik 3.30 macam minggu lepas?
Tapi cikgu cakap...cikgu pun SYMP...
SYMP tu apa...?
Cikgu kata..Saya Yang Menurut Perintah...!
Ooooooo......
So....suka atau x suka...
Memang balik pukul 4.00
Kuar gate sekolah...
Cari kereta mak aku..
Huh....nunnnnn....kereta mak aku dekat PRIMA sana nunnn...
Jauh aku kena menapak..dah la hujan..
Mak aku cakap xboleh nak gerak ke depan sebab jem




Maka mengharunglah jem....
4.30 masih atas jalan raya...
Dengan jem...
Mak aku dah bising...
Mak ku cakap ramai parent lain pun datang pukul 3.30...sebab ingatkan balik 3.30..
Dah la hujan..
Yang selfish memang akan selamber parking  tengah jalan..
Kadang2 telinga aku jenuh nak dengar mak aku bising bila tiba2 ada jer kereta potong Que..
Tiba2 ada lori menghimpit...
Itu belum lagi...tiba2 moto mencilok sebelah kiri..
Masalahnya mak aku bising tu tepi telinga aku..!!
Orang yang mak aku tengah berleter tu dah berdesup dah..
Dorang tu bukan dengar..!
Hahahaha..


Dengan jalam sempit
Tengah construction...
Kiri kanan penuh cone..
Dengan tiba2 ada lubang seluas kawah..kuali..periuk  bagai..
Hari tu tayar baru lagi dah kena tukar
Sebab kes langgar lubang sebab gelap
Dah citer pasal tayar tu KERANA SEBUAH LUBANG kat sini...


Time hujan ...mak aku cakap lagi la kena hati2..
Sebab langsung x nampak lubang sebab ditutupi air...nampak sama jer..
Tak tahu mana lubanh..mana jalan...
Mmmm....bila macam tu...aku terfikir susahnya..
Macamana nak ambil lesen ni..
Tak berani aku nak lalu semua tu..
Tapi bila cakap camtu..
Mak aku cakap " Alah Bisa Tegal Biasa"
Maksudnya perkara yang susah ..bila selallu dilakukan ...tidak menjadi masalah lagi...
Lagi satu kena bersyukur...
Kena ingat...ada orang lain yang lagi bangak ujian dan dugaannya...
Ada orang yang kena gi sekolah jalan kaki..
Ada orang yang x dapat nak bersekolah pun sebab miskin..
Ada orang yang kita nampak mewah...bahagia..
Tapi kita tak tahu jalan hidupnya...
Hidup kita juga kita x tahu apa pengalhirannya..
Alamak...nak tulis pasal balkk lambat jer pun...
Ni....dh topik lain nih
Huhuhu....banyak  pic makanan tengah Que dalam draff...
Tapi mak aku belum sempat update resipi
Tak dapat la nk publish....!!

No comments:

Post a Comment