Monday, 7 May 2018

NYAMANNYA PAGI DI HALAMAN RUMAHKU


Pagi Isnin...
Kat Kedah...
Haaa....orang lain gi sekolah..
Aku bercuti...
Bangun pagi....
Buka jer pintu....
Dinginnya....
Owh.....bunga2 sedang tersenyum...
Rama2 menari- nari....
Di halaman rumahku..
Bukan halaman depan...
Tapi ni halaman belakanv...
Backyard...



Rama- rama ni macam tahu plak orang perhatikan dia...
Lagi dipandang...
Lagi galak plak dia menari...
Hmmm...mungkin nak.menghibur hati yang kesunyian...


Mmm...rama- rama ni jantan ke betina..?


Burung- butung pula bernyanyi riang
Sambil berkejaran didahan pokok ubi kayu
Nenek kata burung2 tu sedang makan madu dari bunga ubi...


1..2..3..4...
Mmm...ada 7 ekor burung disebalik rimbunan daun ubi tu...


Sesekali ada burung kelicap hingga pada pokok bunga ni
Tapi x sempat nak snap pic sebab cepat2 dia terbang



Bunganya cantik dipandang..
Pucuknya sedao diulam....


Dicelah2 dedaun tu...
Banyak kumbang sedang berkejaran ...
Kumbang dan bunva tidak dapat dipisahkan..
Seperti teruna dan dara...



Aku x tahu apa nam kumbang2 ni
Nampak macam Lady Bird...
Tapi xde dot2 hitam pun..
Warnya orange


Nenek sedang merumput pokok pegaga
Nenek kata nanti kena beli tanah hitam
Untuk tanam sayur2 plak..


Tapi pokok Bawang ni ok jer hidup...
Sejak bulan Disember lagi...


Nak makan ubi kayu...
Tapi dah kenyang makan Cucur Jagung...
Mmm.....petang nanti lah...


Cengkerik juga banyak bersembunyi dibawah batu- batu kecil..
Ini Cengkerik Hitam...


Ini plak Cengkerik Grey...
Baru keluar dari celahan batu...



 Kapal terbang membuat lintas langsung..
Hahahaha...
Nenek kata kalau kapal terbang melintas tu biasanya pukul 8 pagi..
Mmm....betul la..
7.58 pagi
Hampir pukul 8..
Camaner nenek tahu...?




Nenek masih dengan aktiviti merumput...
Nenek kata tanah ni subur..
Baru beberapa hari lepas nenek dah bersihkan rumput2 tu..
Hari ini dah kembali hijau subur..
Rumput2 tu kena cabut..
Untuk beri ruang pada pokok2 ulam
Lagipun kalau rumput panjang...
Akan jadi tempat sembunyi sang ular plak..
Ohhh,.....indahnya pagi...!

2 comments:

  1. salam

    pesan kat nenek, tanam pokok limau purut dan limau.. sebab ular tak suka menyusur kat pokok ni semua sebab ada duri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh.....baru tahu ular x suka limau purut sbb ada duri...
      mak kiter ckp sebb ular x suka bau limau..
      tp kalau x suka duri ..logik ar..
      nnt kiter ckp nenek

      Delete